Bygg ut tunnelbanen innan det är för sent!

DN skriver idag om det ökade trycket på att bygga ut tunnelbanan. Läs artikeln här. Jag anser att det brådskar med tunnelbaneutbyggnaden – inte minst förslaget att bygga vidare på blå linje från Kungsträdgården vidare till Nacka och Värmdö. Antingen via Skeppsholmen eller via östra Södermalm. Nacka och Värmdö växer. Invånarna är idag hänvisade till buss eller till Saltsjöbanan. Alla som vistats på Slussen en vardagsmorgon vet hur det ser ut. En tunnelbana skulle avlasta Slussen enormt och skulle göra Nacka och Värmdö till mer attraktiva kommuner att bo i. Risken med landstingets motstånd är att klockan tickar på och att ett beslut om tunnelbana tas efter att tunnelbanan egentligen borde vara på plats. Så har hänt med många projekt – bland annat med Citybanan och Förbifarten – låt det inte hända med tunnelbanan.
Alla de som önskar färre filer på bron mellan Gamla stan och Södermalm skulle också kunna bli lyhörda om tunnelbana byggdes samtidigt som en östlig förbindelse kunde byggas. Då skulle också jag kunna acceptera färre filer på bron över Slussen.
Vidare föreslås att Täby och Arninge ska få en tunnelbanestation. Också ett mycket bra förslag. Jag har redan från början tillhört förespråkarna av att Norra Station ska få tunnelbana och inte spårväg. För att slippa skytteltrafik mellan Odenplan och Norra station vore en förlängning via Solna och vidare till Täby en mycket bra lösning. Antingen en förlängning av gröna linjen eller en helt ny linje med start vid Odenplan.

Jag vet förstås att detta kostar pengar. Men det är bara att konstatera att Stockholm växer men att landytan är den yta vi har att bygga på. Alla trafikanter kommer inte kunna trängas ovanpå jord – vissa måste också färdas under jord för att det ska vara långsiktigt hållbart. Andra investeringar kanske måste skjutas åt sidan för att ge plats åt mer tunnelbana. Staten kanske borde se sin roll i detta eftersom det är en nationell angelägenhet att infrastrukturen funkar i Stockholmsregionen. Havererar den havererar också Sveriges tillväxt.
Att expandera Stockholm handlar inte bara om att bygga nya bostäder utan också om att dimensionera kollektivtrafiken. Jag anser att taktpinnen inte går i takt med orkestern. Orkestern som får symbolisera alla människor som flyttar till Stockholmsregionen spelar snabbare än vad taktpinnen som dirigerar utbyggnaden av kollektivtrafiken gör. I det långa loppet håller inte detta. Det hoppas jag att stat, landsting och kommun snarast inser.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,