Handeln bygger staden


Nu fungerar min blogg igen efter hackningsförsök och fler tekniska problem.

Igår var jag på Timbros seminarium Kommersialisera stadsplaneringen. Det var en väldigt intressant diskussion som tog sin utgångspunkt i Jerker Söderlinds nya bok ”Handeln bygger staden”. Kort och gott kan man sammanfatta seminariet med att utan handel – döda städer. Vill vi undvika att all handel sker i stora externa köpcentra måste vi stadsplanera därefter. Jag håller helt med. Nya stadsdelar måste innehålla levande bottenvåningar, affärer, restauranger och caféer. För att möjliggöra det krävs tät bebyggelse annars blir underlaget för litet. I Stockholm är detta så klart ännu mer aktuellt då man kan förmoda att människor som väljer Stockholm gillar staden. Det är alltså viktigt att skapa stad även utanför tullarna eftersom alla inte kan bo i innerstaden.

Jerker visade också flera bilder på hur de gamla citykärnorna ser ut och jämförde dem med de stora externa köpcentra som byggts upp under senare decennier. Det är så klart en förskräcklig utveckling. Jag skulle gärna se att Stockholm vågade bygga en helt ny stadsdel med inspiration av klassicismen och nationalromantiken. Jag tror att en sådan stadsdel skulle bli mycket populär. Varför inte prova med Söderstaden eller Älvsjö?

Däremot håller jag inte riktigt med Jerker i hans stora vurm för bilar och att parkeringar är en förutsättning för stärkt handel. Det kan säkert vara riktigt i många mindre städer men för Stockholm som har en väl utbyggd kollektivtrafik borde inte parkeringsplatser vara lika nödvändiga. Visst behöver många bilen till Ikea men Ikea kommer förmodligen aldrig att ligga mitt inne i stadskärnan utan snarare en bit utanför. Om parkeringar måste byggas ska de helst ske under jord så att man kan utnyttja marken för människor.

Hursomhelst är Jerker Söderlinds nyutkomna bok ett välkommet tillskott i stadsbyggnadsdebatten.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,