KD föreslår lånecyklar i Söderort

Pressmeddelande, 2014-08-27Erik sittande

De populära lånecyklarna som sedan ett antal år finns i Stockholms innerstad bör införas söder om Söder. Det föreslår Kristdemokraterna i sitt valprogram för trafiken i Stockholms län.

– Många av de resor som i dag sker med bil skulle kunna ersättas med cykel. Förutom stora miljövinster och hälsovinster kan en större tillgång till cyklar underlätta för den som vill ta sig vidare med kollektivtrafiken. Därför vill vi utveckla systemet med lånecyklar till fler delar av Stockholmsregionen, säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare i Stockholms stadshus.

Precis som i Stockholms innerstad ska man kunna låna en cykel om man har ett SL-kort. Lånecykelkontot laddas på SL Access-kortet.

– Inför framtiden behöver vi ställa om Stockholms län från bilberoende till trygga, fria transporter med exempelvis cykel eller kollektivtrafik. Vi måste ta krafttag för att samtidigt lösa trafikproblemen och skapa ett hållbart samhälle. Vi kristdemokrater kommer att priortiera utvecklingen av cykeltrafiken de kommande åren, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare för trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

För mer information:

Erik Slottner (KD)