KF 7/9: EU-medborgare, servicegaranti och Östersundsmodell

Vid kommunfullmäktiges sammanträde 7/9 behandlades två interpellationer och en motion från Kristdemokraterna. Erik Slottner (KD) ställde även en fråga under kommunfullmäktiges frågestund och Kristdemokraterna var uppe i debatten i flera beslutsärenden.

Strax innan sammanträdet gick Vänsterpartiet ut med nyheten att majoriteten har omprövat det tidigare beslutet om att återta Fryshusets verksamhet i Skärholmen i kommunal regi. Erik Slottner kommenterade detta i ett pressmeddelande.

Interpellation om fattiga EU-medborgare
Kommunfullmäktige inleddes med en interpellationsdebatt där Erik Slottners (KD) interpellation om fattiga EU-medborgare behandlades. Interpellationen besvarardes av Ewa Larsson (MP), tf. Socialborgarråd. Kristdemokraternas inställning är att stadens insatser ska vara inriktade på att hjälpa till i hemländerna och att personer som tigger ska få hjälp att återvända.

20150907 Erik SlottnerNågra av frågeställningarna i interpellationen var om den rödgrönrosa majoriteten fortsatt i största möjliga utsträckning vill undvika avhysningar, vilket man framhållit i bland annat budget 2015, eller om man har ändrat uppfattning. Andra frågor var om ansvarigt borgarråd står bakom den tak över huvudet-garanti Miljöpartiet har drivit nationellt samt vad majoriteten tycker om Kristdemokraternas idé om vänorter i Rumänien.

Ewa Larsson (MP) uttryckte sig positivt om att hjälpa till på plats i Rumänien, vilket är intentionen bakom Kristdemokraternas förslag om vänorter. Ewa Larsson (MP) framhöll att tak över huvudet-garantin är en idé från Miljöpartiet nationellt och att Miljöpartiet i Stockholms stad aldrig har föreslagit det. Miljöpartiet i Stockholms stad har dock tidigare uttryckt sig i liknande ordalag och för det mesta brukar partiernas åsikter i principiellt viktiga frågor vara någorlunda förankrade även på lokal nivå. Den rödgrönrosa majoriteten fortsätter att vara restriktivt inställd till att genomföra avhysningar.

Det är tydligt att majoriteten inte har en samlad linje vad gäller frågan om fattiga EU-medborgare. Gita Nabavi (FI) var uppe i debatten och förordade lagliga boplatser för fattiga EU-medborgare, något som har införts i en del andra kommuner. Även vänsterpartiet deltog i debatten medan Socialdemokraterna fortsatt håller en låg profil vad gäller hur vi ska arbeta med fattiga EU-medborgare.

Fråga om våldsbejakande extremism
Vid kommunfullmäktiges frågestund frågade Erik Slottner (KD) finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om Stockholms stads strategi mot våldsbejakande extremism. Erik undrade varför strategin har remitterats ut, helt oförändrad, till ett 30-tal remissinstanser när Wanngård (S) tidigare har lovat att strategin ska ses över och att blocköverskridande samtal ska inledas. Varför bjuds inte Alliansen in till samtal innan dokumentet går ut på remiss?

Karin Wanngård (S) berättade att samtalen med Alliansen om strategin kommer att inledas i början av oktober. Wanngård (S) menade att det är värdefullt att först lyssna på remissinstanserna, innan de politiska partierna enas om strategin. Erik Slottner (KD) menade att det blir en märklig situation för remissinstanserna att ta ställning till ett dokument som vi redan nu vet kommer att förändras då de politiska partierna inte är ense om texten.

Efter frågestunden var det dags för ett antal beslutsärenden.

Nyproduktion av skola i Norra Djurgårdsstaden
Genom stadens tillväxt och den omfattande nyproduktionen av cirka 5 000 bostäder kring Hjorthagen-Norra Djurgårdsstaden, så behövs en ny skola för 840-900 skolelever och cirka 70-75 förskoleplatser. Skolan som planeras ska ha en kapacitet för fyra parallella klasser i åk F-6 med 840 elever, men förbereds för att kunna ställas om till en 3-parallellig verksamhet för åk F-9 med cirka 900 elever. Den totala investeringsutgiften för skolan är cirka 416 mnkr.

Plan för reinvesteringsbehov i stadens parker
År 2013 inledde trafiknämnden en omfattande inventering av reinvesteringsbehovet för anläggningar och konstruktioner på parkmark såsom parkvägar, murar och trappor. Inventeringen blev klar i februari 2014 och den visar på ett stort behov av reinvesteringar. Den totala kostnaden för åtgärderna uppskattades till cirka 450 mnkr.

Alliansen är kritisk till att den rödgrönrosa majoriteten i budget 2015 gjorde stora besparingar på stadsmiljön, samtidigt som samma partier nu framhåller vikten av att genomföra investeringar i stadens parker.

Renovering av Vintertullens äldreboende
Vintertullen drabbades av vattenskador som en följd av ett stort skyfall i juli 2014. De vattenskador som uppstod efter skyfallet blev starten på en omfattande genomgång av hela fastigheten, för att få en uppfattning om byggnadens status. Kommunfullmäktige beslutade att genomföra renoveringsåtgärder av Vintertullens äldreboende, en investeringsutgift om 400 mnkr.

AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder, Rosenlundsparken, Södermalm Stockholmshem planerar att investera cirka 451 mnkr och bygga 129 hyreslägenheter samt kompletterande lokaler i västra delen av Rosenlundsparken på Södermalm. Planområdet ägs av staden och är beläget mellan Magnus Ladulåsgatan i norr och Hallandsgatan i söder.

Erik Slottner (KD) deltog i debatten och konstaterade att Vänsterpartiet har bytt uppfattning om Rosenlundsparken. Innan valet sa man klart och tydligt nej till hyresrätter och förskola i Rosenlundsparken.

Detaljplan och kvalitetsprogram, Norra Djurgårdsstaden (Gasverket Västra m.m.) Planförslaget möjliggör att den aktuella delen av Gasverket fylls med nya verksamheter och öppnas för allmänheten. Detaljplanen för Gasverket Västra m.m. syftar till att bevara samt utveckla delar av de befintliga kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna och yttre miljöerna inom Gasverket samt medge nya byggnader såsom skola och förskola. Kommunfullmäktige beslutade att detaljplanen antas.

Gång- och cykelåtgärder på Lidingövägen
Förslaget innebär att ett av de fyra körfälten tas bort och att det utrymme som därmed frigörs används för att förbättra standarden på gång- och cykelbanor på Lidingövägen. Dubbelriktade cykelbanor anläggs på båda sidor om Lidingövägen, med pendlingsstråkstandard på den södra sidan och huvudstråkstandard på den norra sidan, från korsningen med Valhallavägen till korsningen med Tegeluddsvägen. De planerade förändringarna medför en investeringsutgift om 57 mnkr.

Plan för nyinvesteringar, reinvesteringar och underhåll av idrottsanläggningar
Idrottsnämnden har haft kommunfullmäktiges uppdrag att ta fram en långsiktig plan för nyinvesteringar, reinvesteringar och underhåll av stadens idrottsanläggningar. Investeringsbehovet fram till år 2022 har beräknats till 2,5 mdkr och till och med år 2030 med ytterligare 1,3 mdkr. Till detta kommer ett beräknat reinvesterings- och underhållsbehov om 3,3 mdkr till år 2024.

Ärendet återremitterades genom en minoritetsåterremiss. Alliansen var bland annat kritisk mot det faktum att planen i princip saknar finansiering. Alliansen delar inte heller den rödgrönrosa majoritetens uppfattning om att kommunen ska bygga alla idrottsanläggningar på egen hand. Förutom att vi genom samarbete kan öka utbyggnadstakten så finns det också fördelar då investeringskostnaderna sprids på fler aktörer.

Motion om servicegaranti
Erik Slottners (KD) motion om att införa en servicegaranti behandlades. Staden ska redan i dagsläget utföra vissa tjänster inom fastställda tidsramar, till exempel ska bygglov behandlas inom tio veckor och en förskoleplats erbjudas inom tre månader från ansökningsdagen. Servicegarantin ska fastställa vad konsekvenserna blir, för stadens del, om en tjänst inte levereras inom utsatt tid. Servicegarantin ska gälla för företag och medborgare där staden ger ekonomiskt kompensation om garantin inte uppfylls. Motionen avslogs av den rödgrönrosa majoriteten.

Interpellation om Östersundsmodellen
Sofia Modigh (KD) hade lämnat in en interpellation om den så kallade Östersundsmodellen.

Kristdemokraterna värnar om en mångfald av utförare inom äldreomsorgen. Vi är kritiska till den ideologiskt betingade återkommunaliseringen av väl fungerande äldreboenden som majoriteten har drivit igenom. Det finns ingenting som tyder på att kommunalt driven äldreomsorg skulle vara bättre än privat. Snarare visar erfarenhet att det är en mångfald av utförare som bidrar till ökad kvalitet. Enligt ett unikt forskningsprojekt i Östersund där två äldreboenden som har getts likadana förutsättningar har jämförts, ett i privat drift och ett i kommunalt, är privat drift av äldreboenden effektivare än kommunal egenregi. Utan att kvaliteten blir sämre kan kostnaderna sänkas med 15-20 procent, enligt den granskning som har gjorts.

20150907 Sofia ModighSofia Modigh (KD) frågade vilka slutsatser äldreborgarråd Clara Lindblom (V) drar från Östersundsstudien. Påverkar rapportens innehåll den rödgrönrosa majoritetens syn på återkommunaliseringar av välfungerande äldreboenden? Clara Lindblom (V) menade att några större generella slutsatser inte kan dras av denna studie. Olika verksamheter kan dock lära av varandra, framhöll Lindblom (V), och det viktigaste är att kvaliteten är god.