Direktpress om vår budget

Erik pelareDirektpress skriver om några av Kristdemokraternas budgetförslag. Tidningen tar upp några av våra satsningar på att Stockholm ska bli en vackrare stad där till exempel byggnader, broar och parker ska lysas upp och där gråa viadukter ska vitmålas. Direktpress nämner även några av våra satsningar på fler bostäder för unga.

Andra förslag i Kristdemokraternas budget, som presenterades tidigare i veckan, är att vi lägger 50 miljoner kronor på att minska barngruppernas storlek i förskolan. Vår ambition är högre än majoritetens. Vi vill ha max tolv barn i småbarnsgrupperna och max 15 för de äldre barnen. De rödgrönrosas ambition är 14 respektive 18 barn per grupp.

Vidare anslår vi 50 miljoner kronor till en boendegaranti för äldre. Alla som är över 85 år och som ansöker om en plats på ett äldreboende ska få plats utan biståndsbedömning. Vi anslår också 10 miljoner kronor för bättre mat, sociala aktiviteter, kulturella upplevelser och utevistelser.

Som bekant tillbakavisar vi majoritetens skattehöjning på 35 öre.

Vi budgeterar för samma koncernuttag som förra året, dvs 1200 miljoner kronor, det är 200 miljoner kronor mer än majoriteten. Vi ökar kraven på effektivisering för flera nämnder och vi sparar in på Kommunstyrelsens konsulter. Vidare säger vi nej till fritt inträde på museer, kultursekreterare i varje stadsdelsnämnd samt till det nyinrättade rådet för mänskliga rättigheter och utskottet för demokrati och ytterstad.