Madrid 2 – spännande fasadmaterial

Spanien är känd för sin djärva arkitektur. Oavsett var man åker ser man färger och former som klart sticker ut från den gamla stadsbilden, Madrid är inget undantag. Bilden ovan är ett exempel på hus där man valt ett udda fasadmaterial, nämligen halm. Fasaden är som ni kan se på bilden öppnings- och stängningsbar. Bakom fasaden finns balkonger och fasaden skyddar därmed från sol vilket behövs under Madrids heta sommarsäsong. När ingen har sin del av fasaden öppen ser huset ärligt talat ganska tråkigt ut, men när några öppnar fasaden ger det plötsligt liv åt huset som kan se olika ut varje dag beroende på hur många som veckar upp fasaden och hur mycket de gör det. Ett sånt här skulle säkert vara bökigt i Stockholm med tanke på vårt klimat. Samtidigt ska sägas att Madrids vintrar också ofta är kalla om än inte lika kalla och långa som i Stockholm.
Oavsett om just det här huset skulle vara möjligt i Stockholm eller inte visar det på att spanska stadsplanerare tänker kreativt för att ge liv åt staden. Vi har mycket att lära i Stockholm.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,