Nej till lagliga väggar för graffitti

Erik sittandeIdag har Centerpartiet gjort ett utspel om att förändra Stockholms stads klotterpolicy genom att bland annat tillåta lagliga väggar. Några kommentarer i denna fråga:

Ska vi skapa en trevlig, välkomnande stad som är trivsam och trygg för alla så ska vi hålla fast vid nolltoleransen mot klotter och skadegörelse.

Det höjs alltfler röster i politiken för en mer liberal syn på klotter. Nu senast gick Centerpartiet i Stockholm ut och tog ställning för bland annat lagliga väggar. Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill avskaffa nolltoleransen mot klotter och Socialdemokraterna anser att den bör omprövas.

Vi kristdemokrater anser att detta är en högst olyckligt utveckling.

Klotter förfular vår gemensamma stadsmiljö, sprayfärgen förstör hållbarheten i betongen i våra byggnader och saneringen kostar stora summor pengar som skulle kunna användas till äldreomsorg, kollektivtrafik, skola och sjukvård.

Vi dömer inte ut graffittin som konstform. Det finns många duktiga graffittikonstnärer. Det finns inte heller något förbud mot att ägna sig åt graffitti.

Men lagliga väggar i vårt gemensamma offentliga rum är en dålig idé. Erfarenheterna av lagliga väggar har i flera fall varit att även omgivningen till det lagliga alternativet blivit nerklottrad. De lagliga väggarna fungerar också som en rekryteringsplats för nya klottrare.

Och låt oss se på detta med klara ögon. Naturligtvis finns i vissa fall ett genuint konstnärligt intresse som motiv till graffittimålande. Men forskning har visat att adrenalinkicken är en stark drivkraft. Spänning och uppmärksamhet får man genom att måla på förbjudna, svåråtkomliga och farliga platser. Det är det som ger status i dessa kretsar.

Inom sociologin talar man ibland om den så kallade ”broken window theory”. Små tecken på förfall kan ha negativ inverkan på ett helt bostadsområde. Otryggheten ökar, liksom sannolikheten för ytterligare skadegörelse. Detta skapar en negativ spiral där hela området förslummas. Därför är det viktigt att snabbt sanera och återställa efter klotter och annan skadegörelse.