Ny partisekreterare väntar

DN kan idag rapportera att Kristdemokraternas partisekreterare gör sin sista arbetsdag på jobbet och att han därmed går tidigare än vad som tidigare sagts. Med tanke på de senaste veckornas skriverier så var det helt nödvändigt att det skedde och i ärlighetens namn borde det har skett tidigare än så.

Nu gäller det att Kristdemokraterna får en partisekreterare som har ett tydligt politiskt mandat. Partisekreteraren kan inte i dagens alltmer medialiserade värld bara sköta organisationen och få medlemmarna på gott humör. Hon eller han måste också vara strateg och mycket noga följa olika samhällstrender. Inte minst viktigt blir detta när partiet sitter i regeringsställning.

Alla är väl medvetna om att Kristdemokraterna av väljarna behöver ses som mer regeringsdugligt, mer framtidsinriktade och uppfattas som mer toleranta och moderna. Lyckas vi inte med det är risken stor för ytterligare ett bakslag i valet 2014. Partiledningen har naturligtvis det yttersta ansvaret i denna utveckling men partisekreteraren innehar en mycket viktig roll i detta förändringsarbete. Därför kan valet av ny partisekreteare vara ödesdigert för Kristdemokraterna´s framtid.

Blogg listad på Bloggtoppen.se