Nya Vasagatan!

DN skriver om att Hotell Continental ska rivas för att ge plats åt en ny stationsbyggnad åt Citybanan. Läs artikeln här. Det är mycket bra att ett av Stockholms fulaste hus med smutsigast fasad nu äntligen fått klartecken att rivas. Byggnaden förfular ett för staden mycket strategiskt och publikt läge. Om detta var nämnden helt enig vilket känns bra.

Däremot beklagar jag att nämnden inte vågade ta steget längre vad det gäller den framtida byggnadens funktion. Även om Moderaterna och oppositionen inte gick på kontorets och Folkapriets förslag att låsa byggnadens höjd till 39,5 meter så var man väl försiktig i sitt beslut.

Tyvärr har det blivit en diskussion om vilken höjd byggnaden ska få när det egentligen borde handla om vilka funktioner som ska finnas i byggnaden. Därför lade Kristdemokraterna och Centerpartiet ett eget förslag till nämnden där vi föreslog att det är byggnadens innehåll och funktion som ska avgöra den slutgiltiga höjden och inte tvärtom. Ska man få plats med allt från hotell, bostäder och kontor till restauranger, barer och butiker krävs nog en betydligt högre höjd än dagens 39,5 meter. Därför anser vi att det är olyckligt att nämnden låste sig vid dagens höjd med en eventuell smärre justering uppåt.

Du kan läsa mitt pressmeddelande jag skickade igår här.

Men nu är beslutet taget och man ska som bekant inte gråta över spilld mjölk. Nu ska vi gå vidare och det viktigaste är ändå att befintlig byggnad rivs. Nu ska jag arbeta hårt för att den nya byggnaden blir ett positivt tillskott till vår stad. Att byggnaden får en arkitektonisk utformning som sätter Stockholm på kartan, att det blir blandade funktioner och att byggrätten utökas på bredden nu när höjden har låsts. Vidare är det viktigt att byggnaden får en miljöprofil och att den utformas så att området runt Centralstationen blir en tryggare och mer inbjudande plats att vistas på. Nu börjar startskottet för en bättre Vasagata i Stockholm!

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,