Öka kampen mot fuskåkandet!

Det är ingen hejd på Miljöpartiets naivitet. Öppna spärrlinjer prövades vid Slussen men fick (kanske inte helt oväntat) tas bort på grund av ett ökat antal fuskåkare. Men detta hindrar inte Miljöparitet från att i en debattartikel föreslå öppna spärrlinjer på alla tunnelbanestationer. Jag håller med om att antalet kontrollanter borde bli fler och allra bäst vore att införa ett system som i London där man måste använda sitt accesskort både för att ta sig in och ut genom spärrarna. På så sätt kan man få ett rättvist prissättningssystem samtidigt som det gör det nästan omöjligt att planka. Högre böter för att planka skulle också vara bra.

Huvudproblemet är att Miljöparrtiet – och många andras kritik mot SL:s kamp mot fuskåkandet – mellan raderna säger att de inte anser fuskåkandet vara något stort problem. Man talar om att ”jaga fuskåkarna” som något nedlåtande. För mig är det självklart att SL ska göra allt för att få stopp på plankningen. För den som inte vill betala för SL:s tjänster får man ta sig fram på annat sätt. Jag förespråkar fler åtgärder för att minska gratisåkandet. Fler kontrollanter, högre böter och säkrare spärrlinjer. Det ger både en tryggare och rättvisare tunnelbana.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,