Osmakligt agerande av Awad Hersi (MP)

mp15 000 medborgarförslag påstod Awad Hersi (MP) att Spånga-Tenstas stadsdelsnämnd hade mottagit mellan åren 2007-2015. Inte nog med det, dessa 15 000 förslag skulle dessutom ha förpassats till den berömda papperskorgen. Uppgifterna framkom igår under ett inlägg på kommunfullmäktige angående inrättandet av ett demokrati- och ytterstadsutskott under Kommunstyrelsen.

Jag tyckte att 15 000 medborgarförslag på åtta år lät väldigt mycket och hade svårt att tro att det var sant. Jag har därför idag undersökt hur många medborgarförslag som inkommit de två senaste mandatperioderna i Spånga-Tenstas stadsdelsnämnd. Rätt svar är 108(!) stycken. Samtliga 108 har dessutom beretts och tagits upp nämnden. I papperskorgen finns alltså 0 medborgarförslag.

Det är helt sanslöst hur en folkvald politiker som dessutom är ordförande i en stadsdelsnämnd och som är en av få del- eller heltidsarvoderade förtroendevalda har samvete att stå upp i talarstolen och vilseleda både allmänhet, media och fullmäktigeledamöter. Att det dessutom görs under en demokratidebatt gör saken än mer osmaklig. Jag anser att hela agerandet skadar demokratin och förtroendet för politiken. En förklaring av Awad Hersi och Miljöpartiet vore därför på sin plats.