På QX-mingel

Igår bjöd QX in till mingel med anledning av lanseringen av deras 200:e nummer av tidningen. Det var väl värt att fira. På minglet kunde bland annat Anton Hysén, Kajsa Bergqvist, Gabriel Forss och Calle Norlén synas. QX har förnöjt mig många gånger med underhållande och intressant läsning. Igår hölls också en viktig insamling för HBTQ-personers rättigheter i Ryssland med tanke på de homofobiska lagar som ska börja gälla i St Petersburg. Det ska bli förbjudet att sprida så kallad positiv information om homosexualitet. Bland annat skulle en tidning som QX inte vara tillåten med den nya lagstiftningen. Helt absurt! Inte ens 70 mil härifrån är sådana lagar möjliga. Det visar att vi har lång väg kvar att vandra.

Jag fick också tillfälle att prata med RFSL:s ordförande Ulrika Westerlund. Vi pratade bland annat om behovet av insatser för att stärka HBTQ-personers hälsa. Ett arbete som mycket ligger på Göran Hägglunds och Maria Larssons bord. I denna fråga finns det stor anledning för mig och andra inom Kristdemokraterna att driva frågan framåt.

Tack QX för en trevlig kväll.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,