Risk för djup spricka i kd

Äntligen är det dags för kommundagar och riksting i Västerås! Det har känts som en lång väntan – en väntan som naturligtvis har påverkat Kristdemokraterna negativt. Under och efter budgetförhandlingarna med övriga regeringspartier kändes det som att vi hade vind i seglen och kom ut med vår politik. Men så aviserade Mats Odell sin kandidatur och politiken blåstes bort och personfixeringen blossades upp. Inte nog med det. De så kallade högerkristna och värdekonservativa fick vind i seglen och omnämndes flitigt i media – oftast på osakliga grunder – men vad hjälper det när bilden är satt? Plötsligt framstod det som att Livets Ord tagit över Kristdemokraterna och riksdagsledamöter som Tuve Skånberg och Annelie Encohson började få allt fler pressklipp. Det har inte varit en bra höst för Kristdemokraterna kort och gott.

Idag uttalar jag mig i Svenska Dagbladet att frågan snarare handlar om med hur stor marginal Göran Hägglund vinner än om han vinner. Dock är risken stor att Göran Hägglund ständigt kommer att kritiseras och att han ledarskap försvagas om hans vinstmarginal blir liten. En ledare måste känna ett stöd även om han eller hon någon gång gör ett misstag. Ett misstag får inte innebära nya automatiska avgångskrav. Det var precis det läge som Juholt hamnade i. Många socialdemokrater talade i termer av ”den här gången ok men nästa gång…” Det vore förödande om samma sak händer mot Kristdemokraterna och Göran Hägglund. Risken är dock stor att det sker om vinstmarginalen är liten eftersom Hägglunds största kritiker då inte kommer att gräva ner yxan utan kanske hoppas på en ny strid 2013. Man kan dock alltid hoppas att ansvaret är större än så.
Omröstningen är klar lördag kväll – jag hoppas på ett starkt stöd för Göran Hägglund!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,