Rött kort till Länsstyrelsen

Bild: Sandellsandberg

Igår var det stadsbyggnadsnämnd och totalt 83 ärenden att ta ställning till. Det finns så klart mycket att säga. Ett särskilt bra ärende var strukturplanen för Rinkeby Allé som kommer att ge Rinkeby ett rejält lyft när planen realiseras. Ett annat bra beslut var startpromemorian för Söderstaden avseende Slakthusområdet och södra Skanstull. Det kommer att bidra till att förverkliga promenadstaden och ge möjlighet att förlänga innerstaden till söder om Skanstull. Men då tror jag att Skanstullsbron måste ges en annan utformning så att den blir mer promenadvänlig.

Ett tredje beslut var uppförandet av 42 nya studentlägenheter vid KTH. Dock hade det kunnat bli fler lägenheter om inte Länsstyrelsen hade varit klåfingrig. Det ursprungliga förslaget var nämligen åtta våningar istället för sju. Men det fick Länsstyrelsen att se rött då åtta våningar blev synligt från flera utsiktsplatser och därmed kunde vara i strid med riksintresset.

För mig är detta resonemang helt obegripligt! Ska inte våra byggnader få synas? Är Stockholms siluett för alltid låst? Är inte ett studenthus värt att synas för att visa att Stockholm satsar på högre utbildning? Rött kort till Länsstyrelsen säger jag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,