Sluta jaga papperslösa i tunnelbanan

Idag uttalar jag mig angående att Polisen beslutat att upphöra med letandet efter papperslösa invandrare i tunnelbanesystemet. Det är ett välkommet besked tycker jag. Självklart ska Polisen ha rätt att leta efter och utvisa personer som inte har rätt att vistas i Sverige. Men de metoder man använder sig av måste vara humana och rättssäkra. Vi får inte hamna i en situation där människor med utländskt ursprung känner sig misstänkliggjorda och övervakade i tunnelbanesystemet. Metoden har inte heller visat sig vara särskilt framgångsrik. Över 90 procent av de personer som Polisen kollade tillhörde inte gruppen ”papperslösa”. Skulle de här metoderna expandera och bli praxis skulle vi få ett mycket kallt samhälle där stora grupper människor skulle känna sig misstänkliggjorda och utpekade, ett sånt samhälle vill vi inte ha. Det är därför bra att Polisen tagit till sig av den kritikstorm som uppstått.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,