Vi nominerar två kandidater

Pressmeddelande från Kristdemokraternas distriktsstyrelse i Stockholms stad

Vi nominerar två kandidater

– Igår beslutade Kristdemokraternas distriktsstyrelse i Stockholms stad att nominera två kandidater till ny partiledare för Kristdemokraterna, Ebba Busch Thor och Jakob Forssmed. Beslutet att nominera två personer grundar sig på att vi fortfarande är tidigt inne i processen och att många steg återstår innan en kandidat ska mejslas fram. För att inte föregå den processen alltför mycket valde vi att nominera två kandidater som var och en för sig besitter de kvaliteter som krävs för att axla partiledarrollen.

Det säger Caroline Szyber (KD), distriktsordförande i Stockholms stad och Erik Slottner (KD), vice distriktsordförande efter gårdagens beslut.

Både Ebba och Jakob har många kvaliteter. De har båda varit högt uppsatta i ungdomsförbundet på central nivå. De är goda kommunikatörer som gillar att debattera, politikutveckla och ta konflikter på ett positivt sätt. De har båda två uttalat att Kristdemokraterna ska fortsätta den förnyelseprocess som har påbörjats och vi tror att både Ebba och Jakob skulle klara av att göra det.

Båda kandidaterna skulle lämpa sig mycket väl för uppdraget att leda Kristdemokraterna mot en valseger 2018. Nu ska vi fortsätta den öppna process som har inletts och vi ser fram emot kommande utfrågningar och besked av de olika kandidaterna. I början av mars återkommer vi med en slutgiltig nominering från Stockholms stad, avslutar Szyber och Slottner.

Markus Nyman