(S) ger kvitto på toppstyrd organisation

Vi i Samverkan Gävleborg har gjort en undersökning om varför läkare slutar. Den absolut vanligaste motiveringen till att man tog steget att säga upp sig från sin tjänst var kopplat till landstingets personalpolitik. Dessutom vill man inte rekommendera landstinget Gävleborg som arbetsgivare till andra.
Inte oväntat avfärdar landstingsrådet Eva Tjärnström rapporten och menar att den inte innehåller något nytt. OK! Det är alltså ingen nyhet att många läkare lämnar in sin avskedsansökan på grund av landstingets personalpolitik och att förskräckligt många inte vill rekommendera landstinget Gävleborg som arbetsgivare? Är det inte då lite konstigt att fenomenet kvarstår år efter år?

En annan avfärdande kommentar var att bara ca: 50 % av som svarade på enkäten uttryckte missnöje med landstingets personalpolitik, trots att detta är högre svarsfrekvens än vad landstinget har vid sina egna personalenkäter. Underförstått, inte så mycket att fästa sig vid! Utgår vi från att ingen av de som inte besvarade enkäten har något att erinra mot personalpolitiken, vilket är högst osannolikt, så är det ändå alarmerande att en av fyra anser att personalpolitiken är så undermålig att man väljer att ta sin Mats ur skolan och inte vill rekommendera en vän att söka sig till vårt landsting.  Den reflekterande läsaren drar nog slutsatsen att den landstingsledning måste vara ganska ansvarslös som betraktar ett 50-procentigt missnöje som tillräckligt marginellt för att inte behöva bry sig.

Anmärkningsvärt många av de svarande grundade sin kritik på att de ansåg att landstinget var på tok för toppstyrt. Ett kvitto på detta fick vi häromdagen när en irriterad landstingsledning tar oppositionsledaren i örat och menar att vi inte har rätt att ställa enkla frågor till landstingets personal – det är tjänstemännens uppgift och inte vår. Varför har det då aldrig gjorts tidigare?

Vi har tydligen inte rätt att lyfta aktuella problem och göra dem till politiska frågor. Denna inställning blir väldigt konstig med tanke på att vi inom oppositionen saknar möjlighet att uppdra till våra tjänstemän att göra ett visst arbete som ger oss underlag för att lägga fram en alternativ politik i landstinget. Majoriteten misstar sig kapitalt om de tror att vi snällt skall sitta stilla och tysta på våra stolar utan att kritisera det vi inte accepterar i deras politik och inte presentera alternativ till dagens styre.

Samverkan Gävleborg
Patrik Stenvard (M)                                            Agneta Wagner (M)
Oppositionsråd landstinget                                Oppositionsråd landstinget

Carina Östansjö (FP)                                           Stig Zettlin (SVP)