• Stoppa föreningsmomsen nu!

Våren 2012 drev Kristdemokraterna Värnamo ett föreningsupprop mot föreningsmomsen. Jag skrev två insändare i samband med det. Detta är den första som skrevs inför ett möte med föreningslivet i Värnamo.

Här finns den andra:
    [Föreningsmomsen handlar om mer än krångel]

Stoppa föreningsmomsen nu!

Föreningslivet är grunden för det goda samhället. I föreningar växer och utvecklas vi som människor och blir en del i ett större sammanhang. Föreningarnas arbete till stöd för gemenskap, sammanhållning, solidaritet, demokrati, integration, folkhälsa och folkbildning är omistligt för vår stad och hela landet!

Nu vill EU införa gemensamma momsregler utan dagens undantag för ideella föreningar. Alltså moms på allt från varmkorv på ishockeymatchen till second-handförsäljning! Det skulle inte bara drabba föreningslivet ekonomiskt utan också innebära en ökad administrativ belastning.

De ideella insatser som görs i Sveriges föreningar kan inte nog uppskattas och bör heller inte beskattas!

Håkan Johansson, Kristdemokraterna Värnamo

Publicerad: