• Lång debatt om mål och budget

Vid Kommunfullmäktiges budgetsammanträde i dag hade jag anledning att äntra talarstolen vid ett par tillfällen. Dels för att svara på en fråga om riskerna med asbest vid ombyggnader och dels för att beskriva Miljö- och stadsbyggnadsnämndens bidrag till att kommunens mål ska uppnås – mänsklig tillväxt.

• Fullspäckad sommaravslutning med nämnden

Miljö- och stadsbyggnadsnämndens sista sammanträde före sommaruppehållet bjöd som vanligt på en diger lista med ärenden – och dessutom jordgubbstårta till kaffet! 🙂 Förutom alla bygglov och planer som det blir i en växande kommun hann vi information om översiktsplanearbetet, bereda organisationsförslag för Räddningstjänstens utveckling, anta riktlinjer för markanvisning och svara på en skrivelse om att förbjuda tiggeri utanför butiker.

• Samtalat med budgetberedningen

Det är budgettider nu. En del i att ta fram en ny budget för kommunen är att alla nämnder träffar Kommunstyrelsens budgetberedning för att diskutera nuläge, framtidsplaner och ekonomiska behov. I dag var det Miljö- och stadsbyggnadsnämndens tur. Det blev en ganska angenäm tillställning för båda våra förvaltningar är välskötta och har bra koll på både verksamhet och ekonomi.

(mer …)

• Studentbostäder i höghus?

Värnamo behöver fler studentlägenheter – helst i går! Därför vill Finnvedsbostäder bygga ett punkthus med sex våningar mellan de befintliga studentbostäderna mitt emot vårt växande Campus. Jag tycker att det är bra att de centrala delarna av Värnamo förtätas. Fler bostäder där bidrar till att centrum blir mer levande och ett levande centrum gör Värnamo attraktivare. Dessutom gillar jag idén med ett höghus. Ett torn kan bli ett riktigt kaxigt riktmärke till den expansiva norra infarten till ce...

• Principprogram, samhällsplanering och avskedstal

Andra dagen på Conventum i Örebro startade med principprogram, fortsatte med samhällsplanering och avslutades med en känslofull sammanfattning av elva års framgångsrikt partiledarskap.

– Tack för att ni har stått skuldra vid skuldra med mig, under de bästa dagarna och under de svåraste, sade Göran Hägglund bland annat i sitt avskedstal.

• Mänsklig tillväxt

Några gånger om året brukar Kommunstyrelsen träffa presidierna i kommunens nämnder och bolag för att diskutera strategiska frågor. I dag kom det mesta att handla om kommunens vision och övergripande mål som behöver ses över och passas in i kommunens styrmodell. I dag är kommunens vision Värnamo kommun, den mänskliga tillväxtkommunen. Här förverkligar du dina drömmar, skapar, upplever, är delaktig och tar ansvar. Jag tycker om den, inte minst för att den avspeglar ett tydligt kristdemokratiskt...

• Familjesäkra politiken

För att bygga en bra kommun måste man börja från rätt håll – med barns och ungas uppväxtvillkor, skriver vi kristdemokrater i vårt lokala valmanifest. Den viktigaste gemenskapen i samhället är familjen, som i de allra flesta fall utgör en positiv uppväxtmiljö. Därför är det viktigt att alla politiska beslut familjesäkras, vilket jag skriver om i denna insändare.

• I mitt bagage…

I dag kom kommunutskicket, det utskick som innehåller våra kommunfoldrar (KDJK Valfolder A4 Värnamo 140804_05) och valsedlar. Det ska delas ut till alla hushåll i hela kommunen och jag har ansvar för hela Rörstorp – två postnummerområden!

• Lars Adaktusson på blixtvisit

Lars Adaktusson hade en lucka på en timme på sin resa från Sävsjö till Göteborg då han skulle kunna göra ett stopp i Värnamo. Det här bara måste vi göra bra, tänkte vi. Besöket måste gå snabbt. Det vi ska se måste ha starkt lokal prägel, men ändå tydlig koppling till EU för annars kommer inte media. Jag funderade lite och kom att tänka på besöket jag gjorde i Åbroparken för ett par veckor sedan. Det har allt och ligger dessutom precis utanför partilokalen. Perfekt!

...