Om oss

Kristdemokraterna arbetar för ett samhälle där fler tar ansvar och bryr sig om varandra. Våra mest prioriterade områden är barn och ungas uppväxtvillkor, valfrihet och rättvisa för familjen, värdig vård och omsorg samt ett blomstrande närings och kulturliv.

Vi sätter barn och ungas uppväxtvillkor i fokus för all politik och vill göra Sverige till världens bästa land att växa upp i. Våra förslag kännetecknas av vår syn på familjens betydelse, på det civila samhällets roll och politikens gränser.

Vårt partinamn berättar vad vi står för – en demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund. En vanlig missuppfattning är att man måste vara religiöst engagerad för att vara med. Det är fel. Alla som delar våra idéer är välkomna i partiet.

I Halland är vi idag 621 medlemmar och finns i samtliga kommuner med varierande aktivitet. Vi har en bra gemenskap och ständigt nya personer som ansluter sig till våra aktiveter.

Kristdemokraterna fick sitt första riksdagsmandat 1991. Vi har drygt 20 000 medlemmar. Partiets ordförande heter Ebba Busch Thor. Mellan 2006 -2014  ingick partiet tillsammans med Moderaterna, Centerpartiet och Folkpartiet i den borgerliga Alliansen som styrde Sverige. Vi hade tre statsråd i regeringen; Göran Hägglund, Socialminister, Maria Larsson, Barn- och äldreminister, Stefan Attefall, Civil- och bostadsminister.

På europeisk nivå utgör Kristdemokraterna en del av EPP – European People´s Party – en sammanslutning av kristdemokratiska partier i Europa.

Vår EU parlamentariker heter Lars Adaktusson