Äntligen! Nya Götetorpsskolan kommer resa sig ur askan

Grävskopa vid rivning

Måndagen 19 augusti 2019 sattes grävskopan i ruinerna av den brandhärjade skolan. Mer än 3,5 år efter den förödande branden på nyårsafton 2015. Kristdemokraterna har från första stund önskat att skolan ska byggas upp igen. Att den röda sidan av politiken  har varit  emot bygget har kostat skattebetalarna otroligt stora summor. Om beslutet från första stund hade varit att bygga upp det som brunnit hade försäkringsbolaget fått bekosta det till allra störsat delen. Nu blev det en utdragen förhandling om kontant ersättning, eftersom de då styrande ville passa på att göra sig av med Götetorpsskolan och skapa en dubbelt så stor skola på Mörmon. Det ekonomiska resultatet ser vi nu. Försäkringsersättningen blev till slut ca 25 miljoner för skolan och vi måste investera 179 miljoner i den nya skolan. Därtill har vi behövt hyra dyra modullösningar för andra elever under lång tid för tiotals miljoner kronor. En riktigt dålig affär!

Det sagt om historien så ska vi nu blicka framåt. Götetorpsskolan blir en lagom stor F-6 skola som är centralt placerad på ön. Den har alla förutsättningar att under lång tid vara en omtyckt och fungerande skola vars upptagningsområde kommer fungera även när generationsväxlingarna gör olika bostadsområden barnrika i olika perioder. Inflyttning i den nya skolan beräknas till höstterminen 2021. Grattis alla förskolebarn och föräldrar i området. Ni har en fantastisk skola att se fram emot.

Här är länkar till mediarapporteringen från rivningsstarten

SVT Nyheter https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/har-rivs-gotetorpsskolan
NWT https://www.nwt.se/2019/08/19/till-slut-rivs-eldharjade-gotetorpsskolan/
VF https://www.vf.se/2019/08/19/efter-35-ar-nu-rivs-gotetorpsskolan/

Personpresentationer för KD Hammarö

Mathias Wiker

Maria Lloyd

Petra Weström

Kenth Carlsson

KD Hammarö – Valsedel 2022

Med hjärta för Hammarö – lokalt valprogram

Samverka mer med föreningslivet. Inför IOP!

Närvårdsplatser på Hammarö

Vitsippspriset 2021 tilldelas Therese Weng