KD tar de äldres parti #äldresagenda

Saknade du något i partiledardebatten i SVT Agenda 6 maj? Ja, äldrefrågorna saknades helt. Sveriges pensionärer  utgör 20% av befolkningen. Faktum är att äldrefrågorna inte har varit tema på partiledardebatterna i Agenda under hela mandatperioden. Följ Kristdemokraternas svar på det under #äldresagenda de kommande dagarna.

Kristdemokraterna är partiet som alltid har äldrepolitiken i fokus. De andra partierna brukar rycka till och hitta på något för de äldre under valår, t.ex Socialdemokraterna som nyss lovade 600 kr till pensionärerna, ett typiskt valårs-löfte. Kristdemokraternas budget tar bort hela skillnaden i skatt mellan löntagare och pensionärer, inte bara när det är valår utan de andra åren också. KD vill även sänka skatten för äldre som vill jobba.

De som idag är äldre med vårdbehov är samma personer som byggt upp det här landet. Det är ovärdigt att de ska behöva sitta ensamma i sina lägenheter. Ensamhet bland äldre är ett stort problem idag. Hammarö var bland landets sämsta när det gäller väntetid till plats på särskilt boende 2017.

Vad vill kristdemokraterna göra för de äldre på Hammarö?

KD vill öppna servicetjänsterna med mat och gemenskap i centrum igen. Inte bara för de som bor på servicehuset Björkebo, utan för alla med behov i lägenheterna i närområdet.

KD vill införa mobila sjukvårdsteam i samarbete med landstinget. Det betyder att läkaren kommer hem till den sjuke istället för att äldre ska behöva åka till akuten i onödan.

KD vill minska antalet olika hemtjänstpersonal till max 10 personer under en 14 dagars period

KD vill möjliggöra för privata trygghetsboenden, t.ex. Bovieran

KD vill införa parboendegaranti på särskild boende. Dela inte på ett par som levt hela livet tillsammans.

KD vill införa valfrihet av utförare inom hemtjänsten

#äldresagenda

Personpresentationer för KD Hammarö

Mathias Wiker

Maria Lloyd

Petra Weström

Kenth Carlsson

KD Hammarö – Valsedel 2022

Med hjärta för Hammarö – lokalt valprogram

Samverka mer med föreningslivet. Inför IOP!

Närvårdsplatser på Hammarö

Vitsippspriset 2021 tilldelas Therese Weng