Kontaktformulär och export av inskickade data

Formulär

Vi använder Contact Form 7 – En funktion för kontaktformulär, anmälningsformulär etc finner du på menyalternativet ”Kontakt” i WordPress. En instruktionsfilm om hur man skapar sina formulär finner du på nedanstående länk:

uppdateramera.se/skapa-kontaktformular-med-contact-form-7

Exportera inskickade data

Vid sidan om Contact Form 7 har vi installerat Contact Form DB för att du ska kunna exportera inskickade formulär till datalistor. Funktionen finner du i menyalternativet Contact  Form DB. Med funktionen ”Excel Internet Query” kan du skapa en databasfråga som går att importera direkt i Excel, så att du i din dator kan ha en Excelfil som hela tiden är uppdaterad.

Vi har installerat ett automatiskt spamfilter för kommentarsfälten på alla hemsidor i Kristdemokraternas WordPressnätverk. Sedan tidigare använder vi en captcha-variant som kräver att man gör en enkel räkneövning för att få kommentera. Nu kompletterar vi alltså med en automatisk variant som kontrollerar även vad man skriver.

Vill du läsa mer om spamfiltret?

WordPress 3.5

Wordpress 3.5

Igår, tisdag 11 december, släpptes WordPress 3.5 med några nya och några förbättrade funktioner. Den har nu installerats på Kristdemokraternas nätverk. Lycka till!

Några nya funktioner:

• En helt ny och förbättrad mediahanterare
  • Fler alternativ för inbäddningar, exempelvis Instagram.
  • Högre upplösning i adminpanelen för att se bättre ut på Apples nya skarpa Retina-skärmar.
  • Förbättrade funktioner för mobil uppdatering.

Ändra miniatyrbilden under inläggen på startsidan

Gravatar

Om du vill ha din bild bredvid namnet under artiklarna så använder du tjänsten Gravatar på nätet, där laddar du sedan upp den miniatyrbild som du sedan ska använda. Den funktionen kopplar ihop din miniatyrbild med en mängd olika webbtjänster, exempelvis Kristdemokraternas bloggmall.

För att bilden ska fungera måste du registrera ett konto med den e-postadress som är kopplad till din användare. Gå till menyn under ditt användarnamn längst upp till höger i WordPress och ”Ändra min profil” för att finna din mailadress, och andra profilinställningar.

Här kan du också ställa in en titel eller liknande information att visa under ditt namn. Den informationen fyller du i rutan ””.

Här hittar du sidan:

Om du vill använda vår kristdemokratiska logo som avatar till din lokalavdelnings namn har vi tagit fram en avatar som är anpassad till den nya layouten. Ladda ner och använd den om du vill.

Instagram – socialt media för bilder

Vi har installerat en plugin för att visa ditt instagram-bildflöde. Den finns nu bland Widgets i menyn.

Instagram är ett av världens mest populära sociala medier för bilder. Precis som på Twitter så kan man följa alla, Kristdemokraterna heter ‘kristdemokraterna’ och KDU heter ‘kduriks’ på Instagram. Du kan naturligtvis dela med dig av dina bilder från Instagram på diverse sociala nätverk som Facebook, Twitter och bloggar.

Följ: kristdemokraterna eller kduriks

Instagram för iOS   Instagram för Android

Bygg ut själv – installera molntjänsten Jetpack

Med Jetpack följer utbyggda molnfunktioner för statistik, sociala medier, formulär och så vidare. Funktionerna utvecklas och tillhandahålls av WordPress själva men kräver att du registrerar er webbplats på wordpress.com.

Anslut dig till Jetpack genom att välja ”Jetpack” i menyn, klicka därefter på knappen ”Anslut till WordPress.com” och följ instruktionerna.

Mer information http://jetpack.me/

Be helpdesk om hjälp, helpdesk@kristdemokraterna.se, vid behov.

Webbstatistik med Google Analytics

I menyalternativet ”Inställningar” finns nu en funktion för Google Analytics. Du måste ha ett eget konto för din lokalavdelning eller distrikt för att detta ska fungera.

Google Analytics är ett webbanalysverktyg för företag som ger omfattande information om företagets webbtrafik och marknadsföringssatsningar. Tack vare effektiva, flexibla och enkla funktioner är det möjligt att läsa och analysera trafikinformation på ett helt nytt sätt. Med Google Analytics får du underlag för att kunna formulera mer välinriktade annonser, stärka företagets marknadsföringssatsningar och skapa webbplatser som leder till fler omvandlingar.

När du registrerar din webbsida för Google Analytics får du en så kallad ”UA-kod” som är formaterad ungefär så här UA-123456-78. Den behöver du för att ställa in WordPress att hämta statistik från just er webbsida.

Registrera dig företrädesvis med er @kristdemokraterna.se-adress.

Be helpdesk om hjälp vid behov: helpdesk@kristdemokraterna.se

20 första wordpressajterna klara

De första lokalavdelningarna i Kristdemokraterna fick prova WordPress precis innan sommaren. Precis efter semestern har vi släppt på ytterligare omkring 20 lokalavdelningar som visat intresse. Inom några dagar går vi ut med erbjudandet brett till alla lokalavdelningar och distrikt.

Har du idéer eller synpunkter på Kristdemokraternas WordPress för lokalavdelningar eller distrikt, hör av dig till Helpdesk via e-post helpdesk@kristdemokraterna.se