Västergårdens äldreboende i Rosenhill invigt

Idag invigdes det nybyggda äldreboendet Västergården i Rosenhill i centrala Huddinge. Västergården har 90 bostäder med hög standard fördelade på tio avdelningar. Ett professionellt tillagningskök finns i huset och köken på varje avdelning ska också klara Livsmedelsverkets krav. Det finns olika utrymmen för kultur och social samvaro och stora balkonger i flera riktningar på varje avdelning. Tvättmaskin finns på varje rum.

– Jag var ordförande i äldreomsorgsnämnden när byggplanerna togs fram och gjorde tillsammans med fastighetsbolaget Huges ordförande Anti Avsan i september 2010 den symboliska första sprängningen för bygget. Idag känner jag mig stolt. Det blev bra! säger Karl Henriksson (KD), äldreomsorgsnämndens 1:e vice ordförande.

– Västergården är ett exempel på kristdemokratisk äldrepolitik i praktiken. Här ser man hur ett äldreboende ser ut när man prioriterar mat, utevistelser och social gemenskap och god kvalitet i arkitekturen. Nu ser jag fram emot att de boende, anhöriga och anställda ska sätta sin personliga prägel på ett väldigt fint hus. För hus i all ära, men det är människorna som skapar ett hem. På Västergården finns alla förutsättningar för att det ska bli ett väldigt trivsamt hem för de äldre som bor här, konstaterar Karl Henriksson.

De boende på Västergården har flyttat från Stortorps Äldrecentrum, där hus B under det närmaste året ska genomgå en grundlig renovering så att även det huset lever upp till de krav som boende och myndigheter ställer på äldreboenden idag.

Ny förskola i Skogås

De kommande fyra åren

Vill du jobba med KD-politik i Huddinge?

Huddinge representerar i landstinget

KD-Stephanie Enda inkryssade fritidspolitikern i Huddinge

94 procent får sitt förstahandsval i förskolan i Huddinge

Vårt valprogram 2018

Bygg bort bristen på bostäder för äldre

Spadtag för Glömstahallen

Förläng tunnelbanan från Skärholmen till Kungens Kurva.