Skönhetspris till utsmyckning i Vårby Haga

Den konstnärliga utsmyckningen ”Mitt Huddinge” av konstnären Acke Oldenburg vid Myrstuguberget i Vårby Haga får Huddinge kommuns skönhetspris 2012.

– Man får priset för den välkomnande utformningen av entrén till Myrstuguberget med de båda fristående konstmurarna täckta av målade klinkers. Konstverket invigdes 1991 av det kommunala fastighetsbolaget Huge som också förvaltar entréplatsen. Motiv är bilder av personligheter ur Huddinges historia, säger Tomas Hansson (KD), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Huddinge kommun och även ordförande i kommunens skönhetsråd.

Konstverket består av två stora murar. Den största, lätt bågformad, är 7 x 7 meter. Den andra muren är 10 meter lång med varierande höjd i en S-formad båge. Ytan är täckt av klinker målade för hand. Konstverket tillsammans med det omgivande parkområdet skapar en helhet som tillsammans ger ett varmt och välkomnande intryck av entrén till Myrstuguberget vars bostadshus är ritade av arkitekt Ralph Erskine och uppförda i början av 1980-talet.

Konstnären Acke Oldenburg (1923-2005) studerade vid Valands konstskola i Göteborg åren 1947-1952 med konstnären och skolans rektor Endre Nemes som lärare och mentor.

Huddinge prisbelönar arbete med lågaffektivt bemötande

Ökad valfrihet för funktionshindrade i Huddinge

Huddinge höjer hemtjänstpengen med 2 procent

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen