Europamästerskap sätter Huddinge på kartan

Nu kan 40 nationer komma att strida om förstaplatsen i brottning i Huddinge. Det står klart efter att kommunstyrelsen i förra veckan ställde sig bakom Huddinge Brottarklubbs ansökan om att få arrangera Ungdoms-EM i brottning.

Huddinge Brottarklubb vill arrangera ungdoms-EM i Björkängshallen i Stuvsta, vanligtvis hemmaarena för ishockeyföreningen Huddinge IK. I sin ansökan ber klubben kommunen om stöd genom kostnadsfri tillgång till lokalen. Något Jack Bassus (KD), ersättare i kultur- och fritidsnämnden, är positivt inställd till.

– Kommunstyrelsen landade helt rätt när de valde att ge sitt stöd till ett ungdoms-EM. Huddinge Brottarklubb är en väldigt drivande och framåt förening och det här är en bra chans för brottningen att visa upp sig. Ett Europamästerskap skulle också ge Huddinge som kommun en möjlighet att visa upp sig och synas på hela kontinenten, säger han.

Arrangemanget skulle innebära att 800 deltagare i åldrarna 15-17 år kommer att tävla i tre olika stilarter, där det inom varje stil finns tio viktklasser. Ungdoms-EM i brottning är tänkt att hållas den 18-24 juli nästa år. Huddinge Brottarklubb startade 2005 och har på kort tid utvecklats till en av Sveriges största och mest framgångsrika klubbar inom sporten.

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen

Bygg cykelvägen genom Flemingsbergsskogen

Konceptförskola i Sjödalen

Ny förskola i Skogås

De kommande fyra åren

Vill du jobba med KD-politik i Huddinge?