Stephanie Hansson besökte Anhörigriksdagen

I veckan var det dags för den årliga Anhörigriksdagen. Stephanie Hansson (KD), vice ordförande i äldreomsorgsnämnden, åkte ner till Varberg för att lyssna till organisationer och privatpersoner som berättade om de anhörigas situation.
– Det är viktigt att lyfta frågan om anhöriga och hur hjälpen och stödet ser ut för dem, säger Stephanie Hansson.

Det är inte bara en ny kvalitetsdeklaration för anhöriga som är aktuellt inom äldreomsorgen i Huddinge. I år är det även anhörigsåret och därför blev det extra aktuellt för Stephanie Hansson (KD) att besöka anhörigriksdagen i Varberg. Med 29 olika utställare och 21 olika föreläsningar fokuserade konferensen på de anhörigas situation och hur man praktiskt kan förbättra deras förhållanden.

– Det var väldigt lärorikt och intressant att få lyssna till hur deras behov ser ut. Föreläsningarna hade olika teman och det gav oss en bredare uppfattning om vad de anhöriga kan få vara med om. Bland annat fick vi lyssna till vad som sker i hjärnan på personer som drabbas av demens och hur man på bästa sätt kan bemöta dem, berättar Stephanie Hansson.

Anhörigriksdagen har funnits i 17 år och anordnas av Anhörigas Riksförbund. Omkring 500 personer deltog på konferensen.

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen

Bygg cykelvägen genom Flemingsbergsskogen

Konceptförskola i Sjödalen

Ny förskola i Skogås

De kommande fyra åren

Vill du jobba med KD-politik i Huddinge?