Debattartikel Regeringen täcker inte vad ensamkommande kostar

Tillsammans med andra företrädare i KD Stockholms län skriver vi om det tillfälliga kommunbidraget för de ensamkommande barnen som fyller 18 år.

”Vi kristdemokrater förespråkar en human men samtidigt realistisk politik. Vi ser dessa unga ensamkommande asylsökande ungdomar som flytt ifrån krig, förtryck och tortyr. Vi ser hur de skapar sig nya liv i våra kommuner med utbildning, språk och nya bekantskapskretsar. Vi ser deras behov av stabilitet och vi ser de stora konsekvenserna som det innebär för ungdomarna att flyttas runt mellan olika instanser.

Samtidigt är de kostnader som kommunerna ska täcka orimliga i förhållande till den ersättning vi får av regeringen. I stället för att prioritera dessa utsatta människor väljer regeringen i sin budget att bland annat lägga 2,6 miljarder kronor per år på en skatterabatt för medlemmar i fackliga organisationer och från 2019 drygt en halv miljard kronor per år på filmstödet.”

Läs artikeln i sin helhet här:

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen