Vårt valprogram 2018

Här kan du läsa vårt valprogram

Vårt valprogram 2018

Våra viktigaste frågor:

• Minska barngruppernas storlek i förskolan med fokus på de yngre barnen.
  • Införa en äldreboendegaranti. Alla över 85 år ska få plats på ett anpassat boende när de behöver. Bygg 500 nya bostäder för pensionärer i Huddinge.
  • Försörjningsstöd ska alltid kombineras med aktivitetskrav, tex jobb eller studier
  • Barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer ska få bättre stöd, från förskola till gymnasieskola
  • Gör elevhälsan tillgänglig varje dag

Bygg bort bristen på bostäder för äldre

Pressmeddelande 2018-08-10

Kristdemokraterna i Huddinge går till val på att bygga cirka 500 bostäder för äldre i Huddinge. Idag planeras det för tusentals nya bostäder i Huddinge, men väldigt få av dem är anpassade för pensionärer. Samtidigt kommer andelen pensionärer och inte minst äldre pensionärer öka mycket kraftigt under åren som kommer. Därför behövs både nya senior-, trygghets- och äldreboendebostäder.

– Kommunen planerar redan idag för nya äldreboenden, men vi måste också bygga nya senior- och trygghetsbostäder. Det behövs både hyresrätter och bostadsrätter men kanske också kooperativa hyresrätter och andra lösningar som passar behoven hos de äldre i kommunen. Jag träffar massor av aktörer som är intresserade av att bygga i kommunen och vill verkligen utmana marknaden att hitta de bästa och mest kreativa lösningarna. Det finns inte en idealbostad som passar alla utan det behövs en rad olika lösningarna för att vi ska kunna tillgodose behoven hos Huddinges äldre, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och 1:a namn i Huddinge.

Förslaget hör ihop den äldreboendegaranti för alla som fyllt 85 år som Kristdemokraterna vill införa – då är fler bostäder en förutsättning och planeringen för nya bostäder måste komma igång så snart som möjligt.

För mer information:

Karl Henriksson (KD)             Johanna Patricius (KD)
Kommunalråd                                  Politisk sekreterare                     08 – 535 313 51                                08 – 535 301 69
karl.henriksson@huddinge.se    johanna.patricius@huddinge.se

Spadtag för Glömstahallen

Onsdagen den 13 juni  togs spadtagen för den nya Glömstahallen, en fullstor idrottshall med tillhörande sjuspelsplan, löparbanor och hoppgrop som ska bli klar i augusti 2019.

– Det här är en modern och bra idrottshall mitt i den framtida staden. Jag är otroligt glad över att bygget blir av, säger Tomas Hansson (KD), ordförande i Huddinge Samhällsfastigheter.

På bilden syns även Malin Danielsson (L), ordförande i samhällsbyggnadsutskottet och Catrin Hansson, affärschef Arcona

Förläng tunnelbanan från Skärholmen till Kungens Kurva.

Vårt kommunalråd och gruppledare för KD i landstingets trafiknämnd, Karl Henriksson (KD) skriver om att vi vill  förlänga tunnelbanan från Skärholmen till Kungens Kurva.

”Men nu har Kristdemokraterna kläckt en ny idé: Dra tunnelbanan under E4:an från Skärholmen. Möjligheten har uppstått i och med den nya tunnelbanelinjen som ska dras från Fridhemsplan via Liljeholmen och vidare ut till Älvsjö. Planen är att i samma veva dra en direktlinje från Fridhemsplan vidare ut mot Skärholmen på den existerande röda linjen.”

Pinsamt att utländska IT-proffs får lämna Sverige

Vårt kommunalråd Karl Henriksson (KD) skriver i tidningen Dagens Samhälle om att vi behöver förändra reglerna för arbetskraftsinvandring.

”Fotboll är inte oviktigt, men svensk ekonomi och välfärd bygger på framgångsrika svenska exportföretag. Vi behöver ett smidigt och välfungerande system för arbetskraftsinvandring som gör det lätt att rekrytera oavsett om den som företaget söker är programmerare, byggnadsingenjör, forskare eller fotbollsproffs. Det är riktigt pinsamt att den rödgröna regeringen inte lyckats lösa det här problemet.”

Läs hela artikeln här:  https://www.dagenssamhalle.se/debatt/pinsamt-att-utlandska-it-proffs-far-lamna-sverige-22133

Foto: Lennart Molin

Rekordstor satsning på förskolan i budget för 2019

PRESSMEDDELANDE  2018-05-14

I koalitionens förslag till budget för 2019 finns ett tydligt fokus på barn och unga. De
största satsningarna har riktats till kommunens förskoleverksamheter där man satsar
16,8 miljoner kronor extra utöver den ordinarie uppräkningen för att minska
barngrupperna och öka andelen förskollärare. I förslaget till budget finns också en
fortsatt prioritering av barn i behov av särskilt stöd med en extra satsning på 3,8
miljoner kronor.

– Vi vill höja ambitionerna och satsa nya resurser på förskolan för att minska
barngruppernas storlek och öka andelen förskollärare. Huddinge ska vara en
attraktiv förskolekommun. Totalt motsvarar satsningen en uppräkning på mer
än fyra procent. Det är därmed den största satsningen på förskolan som hittills
har gjorts, det känns riktigt bra, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd med
ansvar för förskolan.

Totalt är det 6 miljarder som ska fördelas ut på kommunens alla verksamheter och
koalitionens prioritering har varit kommunens kärnverksamhet som skola, vård och
omsorg.

– Den budget vi lägger fram för 2019 innebär en kvarts miljard mer till Huddinges
välfärd. Tack vare att vi hållit ordning och reda i kommunens ekonomi har vi nu
råd med nya satsningar på barn och unga. Vi har klarat vårt mål för sparande
och har därför även råd med ytterligare satsningar i framtiden, säger Daniel
Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande.

För mer information:
Karl Henriksson (KD)                                           Daniel Dronjak (M)
Kommunalråd med ansvar för                                     Kommunstyrelsens ordförande
förskolefrågor
08 535 313 51                                                                  0708-79 03 00
karl.henriksson@huddinge.se                                 daniel.dronjak@huddinge.se

Johanna Patricius                                                         Hampus Holmgren
Politisk sekreterare (KD)                                            Politisk sekreterare (M)
08 – 535 301 69                                                             0701-98 48 06
johanna.patricius@huddinge                                    hampus.holmgren@huddinge.se

Positiva siffror för förskolan i Huddinge

Pressmeddelande 2018-04-26
Färsk statistik från Skolverket visar på att Huddinges förskolor blir bättre. Andelen förskollärare ökar och barngruppernas storlek minskar.

– Det är glädjande att vi för tredje året i rad kan se att barngruppernas storlek minskar i de kommunala förskolorna. Jag är glad att vi också kan se att andelen utbildade förskollärare ökar. Båda barngruppernas storlek och andelen förskollärare är utmaningar som vi kommer att behöva fortsätta jobba med för de bidrar förstås till barnens trygghet och kvaliteten i det pedagogiska arbetet, säger Karl Henriksson (KD), förskolenämndens ordförande i Huddinge.

Även personaltätheten i Huddinges kommunala förskolor ökar och Huddinge ligger därmed över genomsnittet i Stockholms län för första gången.

– Det som har skett är att antalet barn per personal har minskat hos oss, inte att den har ökat i resten av länet. Vi ska fortsätta jobba för att Huddinges kommunala förskolor blir attraktiva arbetsplatser för förskollärare och barnskötare. Våra kompetenta medarbetare är nyckeln till en god förskola för barnen, konstaterar Karl Henriksson.

För mer information:

Karl Henriksson (KD)                                                 Johanna Patricius (KD)
Kommunalråd och förskolenämndens ordförande       Politisk sekreterare
08 – 535 313 51                                                                     08 – 535 301 69
karl.henriksson@huddinge.se                                          johanna.patricius@huddinge.se

Veckans ros till Socialdemokraterna i Huddinge

Replik till Socialdemokraterna 5/4 2018  i Huddingedirekt:

Vi kristdemokrater vill passa på att ge veckans ros till Sara och Rasmus i Socialdemokraterna i Huddinge som stödjer KD:s förslag om att ge tullen mer resurser.

Redan för en månad sedan gick vår partiledare Ebba Busch Thor ut med att vi kristdemokrater vill ge Tullverket en halv miljard kronor mer om året. Det är inte bara alkohol och narkotika som är problemet utan även stöldgods. Tullen ska få bättre möjligheter att beväpna sig, göra beslag och gripa misstänkta. Det krävs även att tullen jobbar närmare polisen.

Roligt att vi är överens. Nu hoppas vi att era partikollegor i regeringen lyssnar på oss. Vi kommer i vilket fall att fortsätta kämpa för dessa frågor.

Låt oss ta ansvar för vården

På fotot: Karl Henriksson, Stephanie Hansson & Dennis Åström Ullström.
Fotograf: Lennart Molin.
Publicerad i Huddingedirekt vecka 13.

Idag kan en undersköterska från landstinget möta en undersköterska från Huddinges hemtjänst i dörren hos en patient. Vi kristdemokrater vill att staten ska ta över ansvaret för sjukhusvården för att den ska bli likvärdig över hela landet och resurserna användas på ett effektivt sätt. Men vi tror också att det vore klokt om kommunerna tog över ansvaret för primärvården.

Idag är chansen att överleva till exempel en prostataoperation mycket högre om du bor i Stockholms län än i Jämtland, samtidigt som man i många landsting spenderar jättesummor på utrustning som bara används några få gånger per år. Det är inte rimligt. Därför bör sjukhusen bli statens ansvar.

För primärvården, till exempel vårdcentralerna, är utmaningen istället att komma närmare medborgarna. Vi tycker att besluten om vårdcentralerna bör fattas så nära oss patienter som möjligt, det vill säga i kommunerna. Hemsjukvården borde samordnas med hemtjänsten, som ju är ett kommunalt ansvar. Läkarna på äldreboendena ska kunna anställas direkt av kommunerna. Ungdomsmottagningar och den öppna barn- och ungdomspsykiatrin bör finnas så nära skolornas elevhälsoteam som möjligt. Barnmorskemottagningar och barnavårdscentraler skulle kunna fungera i samma organisation som öppna förskolor och det stöd som den kommunala socialtjänsten ger.

Huddinge kommun har ofta ett mycket bra samarbete med Stockholms läns landsting, vilket bland annat syns i att vi i kommunen har fyra familjecentraler där öppen förskola samarbetar med landstingets barnmorskemottagningar och barnavårdscentraler. Men samarbetet mellan primärvården och kommunen skulle trots det kunna bli väldigt mycket bättre. Att låta kommunen få ansvaret för primärvården, som det fungerar i Norge, vore ett steg närmare idealet om en vård som kommer nära. En vård där medborgarna får mer att säga till om när det gäller primärvårdens öppettider och tillgänglighet. En röst på Kristdemokraterna är en röst för en trygg vård nära dig.

Karl Henriksson (KD) kommunalråd i Huddinge
Stephanie Hansson (KD) 1:e vice ordförande i äldreomsorgsnämnden i Huddinge