• Budget 2018

Koalitionen satsar på trygghet, livskvalitet och utveckling i sitt budgetförslag

Klicka här för att se hela budgetfilmen!

Den 22 november avgörs slutgiltigt budgeten för 2018 i Upplands-bro kommun. Enligt den styrande koalitionens (S, MP, C, KD) förslag tillskjuts nämnderna totalt 96,3 miljoner kronor i ytterligare budgetmedel. Det motsvarar en ökning på 7,2 procent. Till det kommer sökbara statsbidrag på 62 miljoner kronor.

Den enskilt största satsningen gäller skolan som får ett tillskott på 48,7 miljoner kronor jämfört med 2017. Därtill kommer sökbara statsbidrag på 34,5 miljoner kronor.

Upplands-Bro är en av landets mest expansiva kommuner. Dess läge i en stark tillväxtregion ger goda förutsättningar för en fortsatt stark tillväxt. I sin budget för 2018 tar den styrande koalitionen ett större grepp om kommunens centralorters utveckling, genom fördjupade översiktsplaner för Kungsängen och Bro. Man planerar för 20 000 nya bostäder till 2030 och fortsätter striden för kvartstrafik till Bro.

– Vi tar oss an de utmaningar vi har. Det handlar om att hålla takt i tillväxten, rusta våra unga för framtiden och skapa trygga livsvillkor.

För förbättrade kommunikationsmöjligheter och som ett led i hållbarhetsarbetet fortsätter anläggandet av fler gång- och cykelvägar. Man budgeterar även för att vidareutveckla kommunikationen mellan kommun och medborgare, där man bland annat arbetar med medborgardialoger.

Genom att förstärka anslaget till nyföretagarcentrum satsas det ytterligare på nyföretagande i Upplands-Bro kommun.

Budgeten för 2018 behandlas slutgiltigt på kommunfullmäktige den 22 november 2017.