• Bygg men inte här och nu???

Upplands-Bro kommun har ett stort tryck att bygga nya lägenheter. Intresset från många byggföretag är stort och den politiska ledningen uppvaktas tätt av intressenter. Kön till hyreslägenheter är sex år och lägenheter som nyproduceras för försäljning har större efterfrågan än antalet som erbjuds.

Man kan inte bo i en detaljplan-sá det moderata trafiklandstingsrådet i en tidningsintervju när vi hävdade att våra kommuninnevånare efterfrågar bättre kollektivtrafik. Han menade förstås att våra planerade byggplaner måste komma igång.

Därför är det märkligt att byggplaner som startades under förra mandatperioden nu stoppas av Liberaler och Moderater. Nu senast är det Ringvägen som genom en återremiss fördröjs L och M med stöd av SD och V trots att planarbetet pågått sedan 2008 och bär deras signum i genomförande. Det förslag de nu framför innebär att hela planarbetet måste göras om med risk för att ingen vill bygga alls. Nu saknar de avgörande beslutsförmåga så därför har koalitionen kallat till ett extra kommunfullmäktige för besluta bifalla detaljplanen. Det kan heller ingen stoppa!

En kritik som finns är den låga P-normen (0,5). Jag håller med om att den är låg men vet också att högre P-norm försvårar och fördyrar. Med det centrala läget som Ringvägen utgör är den mest lämplig av alla platser att ha en lägre P-norm. Nu finns också tillkommande trettio P-platser som detaljplan nr 1 har fått över. Därtill kommer samnyttjande av P-platser som är fyllda dagtid och tomma kvällstid. Det moderna sättet att tänka parkering i ett så tätt och välutnyttjat område som Kungsängens Centrum måste söka moderna lösningar också när det gäller parkeringslösningar. Bostäder, handelsutbud och parkering måste söka effektiva och möjliggörande lösningar. En ytparkering kan kosta trettiotusen kronor att iordningställa men en p-huslösning kan kosta 300 tkr. Därför krävs mixade lösningar för att få rimliga hyror.