• Decemberöverenskommelsen ett dilemma

Den överenskommelse som gjordes mellan riksdagspartierna, ej V och SD, är ett dilemma. Väljarna känner inte igen sig! Och ingen förklaring är godtagbar! Att det är för att hindra parlamentariskt kaos är en del av sanningen men det finns fler särintressen i det och konsekvenserna är förödande.

Vem kan förklara den starkt vänsterinriktade budgeten som minoritetsregeringen lagt? Allianspartierna använder de tekniska möjligheterna att vrida regeringens politik rätt, till det rakt motsatta. Vem kan förklara det? Det är inte väljarnas beslut som återges.

Vi har under många år tidigare haft minoritetsregeringar men alltid har de varit beroende av att lyssna på ett eller flera oppositionspartier för att sitta kvar vid makten. Men nu behöver man inte kompromissa alls. Vem kan förklara det?

Nu handlar det om att återvinna väljarnas förtroende och använda mandattiden på det mest effektiva sättet att driva den politik som partiet lovat väljarna. Att låta decemberöverenskommelsen regera kan inte vara bästa vägen för att vara en stark politisk kraft!

Även om jag inte är ombud på kristdemokraternas riksting välkomnar jag den debatt som flammat upp och som kan sluta med att partiet tar ställning för att häva överenskommelsen. Det låter klokast även om det väntar ett äventyr med oviss utgång för fler än kristdemokraterna.  Ett nyval kan vara oundvikligt! Hot eller möjlighet beror förstås på hur man ser på väljarna.