• Det fattas vett och poliser!

Ibland är det som om Upplands-Bro vore händelsernas centrum och ensamma partier och partipolitiker världens frälsare. Begreppet kan vara anstötligt men i dagens skeenden både på det lilla lokala planet och världspolitiken blir väldigt mycket av utspel egocentriskt och kortsiktigt.

Att höra Trump hota sig till fred med våld och vapen rimmar lika illa som att det våld som drabbat Bro och Kungsängen snabbfixas med fler poliser och kameror och moderata motioner.

Idag har vi kommunstyrelse och i sista stund fått förslag från moderaterna att skriva på deras brev som är riktat till regeringen med skarp kritik av rådande polisbrist.

Kritiken är berättigad men lösningen behöver vara långsiktig och blocköverskridande. För att nå dit måste enskilda utspel stå tillbaka för ömsesidiga initiativ och gemensamma formuleringar och beskrivningar på både orsak och framtidslösning. Det handlar inte bara om att vinna ett val! Det handlar om att rädda ett utsatt samhälle från kriminalitet, såväl den tunga som den gängbildande.

Polisens tillkortakommanden skyller många på omorganisationen och lönestrukturen. Även tidigare för få utbildade anges som orsak. Dessa brister har i regel alla partibeteckningars ledarskap som mer eller mindre delaktiga till dagens situation. Minnet är dock kort hos såväl media, politiker och väljare så därför belönas i allt för stor utsträckning käcka idéer från enskilda utan krav på genomförande-trovärdighet och framförallt långsiktighet.

Jag föreslår i stället ett blocköverskridande initiativ där både orsaksbeskrivning, nuläge och hållbara lösningar blir resultatet. En del frågor kräver sådan politik och samhället har rätt att kräva det.

Mitt förslag är användbart både på riksnivå och kommunal nivå.