• Det har blivit lugnare eller stökigare?

Vid det senaste mötet med brottsförebyggande rådet framfördes att näringsidkare i Bro Centrum framfört att det blivit något lugnare.

Knappt hade bläcket hunnit torka innan en motstridig beskrivning kom.

ICA hade ett tjugotal ungdomar som provocerat stal från hyllorna och misshandlade en personal. Några dagar senare var det dags igen.

Fem ungdomar maskerade för ansiktet kom in på ICA precis före stängning och stal och försökte provocera till handgemäng. Personalen undvek konfrontationen genom att gå undan. ” Det är bara en tidsfråga innan vi blir rånade” berättade den ena.

Strax därefter kom ett gäng ungdomar utanför ICA i konflikt med ett par, varav en politiker, och fällde hot om våld och trakasserier mot både mannen och kvinnan.

I skenet av det upplopp som igår var nära att kosta livet på antingen en ungdom eller polis i Rinkeby, är det svårt att inte göra någon som helst jämförelse. Även om Bro är ett till numerären, litet problem så är det för den som drabbas lika illa. Bro är per definition av polisen klassat som ett utsatt område. Men ofta brukar man tillägga att det i jämförelse med andra Stockholmsförorter är litet.

Det finns en risk att laglösheten slår rot i det lilla samhället och blir ett stort problem för de få. Så får det inte bli!

Narkotikatillgången är god står det i analysen från polisen. Marijuana är den vanligaste drogen. Narkotikan är orsak till en mängd andra brott.

Den som ”festar till” genom att ”röka på” bidrar till att kriminaliteten finns och växer. -Det är inte farligare än alkohol, brukar drogliberalerna anföra.Om vi lämnar farligheten därhän, denna gång så är den stora skillnaden i så fall att den ena handeln göder både grov och mindre grov kriminalitet. Så är det! Den som köper av langare bidrar till ett otryggare samhälle som drabbar oss alla när vi minst anar det.