• Domaren från Syrien

I gårdagens TV-gala klev domarbasen i Hälsingland fram och berättade om sin unga kollega från Syrien. Han flydde sitt hemland när halva laget han skulle döma dödades i en militärattack mot hotellet där de var inkvarterade före match. Den blev förstå inställd och Salem flydde för sitt liv till Sverige.

På starkt bruten svenska berättade om sitt nya liv i Sverige och hur han kommit in i föreningsverksamheten och börjat döma division 4. I Syrien dömde han på högsta nivå.

Det finns gott om exempel på flyktingar som får ett bra mottagande i vårt land. När de berättas känns det gott. Men samtidigt påminns man om hur lätt det är att ryckas med i andra uppfattningar som leder till avgrundsdjup mellan de flyende och oss.

Jag måste säga att jag fortfarande är djupt tagen av Fredriks sommartal i Almedalen 2014. På något sätt är det bättre för själen att ha ett öppet hjärta än ett slutet. Jag tror den inställningen skapar det riktigt goda samhället, det vi brukar så stolt kalla välfärdssamhället. Salem Zahda Aldarcazallie påminner oss om det.