• Duktig och förbrukad

Jan Björklund! Längst ner i botten på opinionsinstitutens redovisning kallas till presskonferens om hans avgång. Visst kan det tyckas orättvist. En mycket skicklig politiker saknar både internt stöd och väljarstöd och egen lust och möjlighet till fortsättning. Tolv år är en lång tid har han bestämt. Och det är möjligen sant. Det motsvarar i bästa fall tidsrymden från ett planuppdrag till färdiga bostäder där planen möjligen handlar om ett tusen bostäder eller mer. Inte sällan kan det handla om betydligt färre. Om man blickar mot större projekt som Förbifart Stockholm eller Citybanan så tävlar man inte sällan om betydligt längre tidshorisonter.

Politik har blivit slit och släng! Ju mer medialt uppvaktad-ju kortare livslängd. Partiledare må vara skickliga men sakna popularitet och då är det kört…

Jag kommer inte att sörja hans avgång trots att jag gillat honom i debatterna. Tvärtom välkomnar jag den. Januariöverenskommelsen är inte bra. Väljarna har rätt att känna sig svikna. Skillnaden med den tidigare decemberöverenskommelsen är förstås de avlagda politiska löftena. Men det faktum att landets ledning inte ersattes av ny ledning överensstämmer inte med valresultatet och de löften som gavs före valet. Inte heller kan någon säga att valresultatet överraskat!

Popularitet är knepigt. Mycket känslostyrt och grundat på tillfällighet. Dessutom helt säkert övergående. Visst skapar det en oroskänsla när man förstår att de flesta frågor kräver långsiktighet och uthållighet.

Kanske kan processen hos Liberalerna skaka fram en kopia på Björklund men då lär man knappast få tillräckligt väljarstöd. Alltså ligger Sabuni bättre till. Björklunds motsats! Uppvuxen i Kungsängen och med mycket gnista och karisma. Rösterna ska erövras från Annies parti. Kanske kan Sabuni få ett tillfälle att kortsiktigt förflytta röster inom Alliansen. Att erövra dem från de rödgröna är svårare. För det krävs troligen mer övertygande argument och idéer om hur det goda samhället ska byggas. Sabuni kanske klarar det också! Hur som helst hägrar tvåsiffriga väljarstöd hos fler än L. Kannibalism brukar en del kalla förflyttningarna inom Alliansen. Just nu är det mer påtagligt än någonsin.

Den som beskriver visionen för det goda samhället bäst tror jag har bäst förutsättningar att få makt att skapa det. Förmodligen i ett brett samarbete som också är långsiktigt och hållbart!