• En torr macka!

    Morgonmötet med företagarna i Upplands-Bro och Håbo var välbesökt. Redan kvart över sju idag bjöds på frukost på Bro Hof.

    Ett hundratal företagare och verksamhetsansvariga tog del av dagens föreläsare om sociala medier och deras betydelse för företagskontakter.

    Enkelt sammanfattat kan man konstatera att Twitter och Snapchat är för ett fåtal och mycket unga, Facebook för alla åldersgrupper dock i fallande skala, Youtube domineras av unga män och Linkedin brukas av 28% arbetslösa.

    Vem är intresserad av influenser? frågade fördragshållaren som var utbildad journalist och konverterat från papper till digitalitet. Hon berättade om bloggare/bloggerskor som försörjt och försörjer sig mer än väl trots ibland ung ålder på att sprida sin positiva syn om ett företag eller produkt. Haveri ligger dock nära till hands om densamma surnar till och skriver något opassande negativt. En tunn linje var sammanfattningen.

    För den som vill skruva ihop en mojäng för första gången är en film på Youtube oslagbar. Det vittnade också en av de lokala företagarna om.

    Det bästa av allt är att det mesta är gratis! Ingen gav uttryck för det bekymmer som därmed drabbar den traditionella papperstidningen och dess betydelse för ett väl fungerande samhälle.

    Träffen avslutades med att Marcus Nybom på kommunens näringslivsavdelning berättade att det var hans sista dag på jobbet. Ett stort tomrum som snabbt måste fyllas. Samtidigt gratulerar vi Täby till en bra rekrytering av ny näringslivsstrateg.