• Ensamkommande över 18

Sedan en tid har den komplicerade frågan aktualiserats om ensamkommande ungdomar som fyllt arton år och därmed övergår från kommunalt ansvar till migrationsverkets ansvar.

I Upplands-Bro bestämdes först principen i ledningsgruppen för koalitionen att förlänga åtagandet fram till Dom i ett eventuellt första överklagande. Därefter skulle migrationsverkets ansvar gälla.

Detta blev också vad socialnämnden beslutade i full enighet.

Egentligen är detta ett fegt ansvarstagande från regeringens sida där man skjuter över dilemmat till kommunerna utan att ta ett fullt eget ansvar. Under 2017 och 2018 har man tillskjutit ett litet ekonomiskt stöd som inte alls motsvarar den faktiska kostnaden. Det är inget annat än ett sätt att försöka undkomma den kritik som hör hemma hos regeringen.

Nu händer precis det förväntade! Vår socialnämnd och kommunledning ställs till svar för den problematik som uppstår med ungdomar efter prövning och dom, som flyttas från boende i kommunen till boende i migrationsverkets bostäder. När det inte passar in i ungdomens vardag så blir det självvalda, bostadslöshet. Ofta löses det med boende hos vänner på orten. Ett par kommuner i Stockholms län har löst frågan genom förlängt kommunalt åtagande.

Det gör att frågan blir ett lotteri om vilken kommun man blivit placerad i vid första tillfället som ensamkommande. Så kan man inte ha det i ett av världens främsta välfärdsländer.

Socialnämndens ordförande Tina Teljstedt (KD) har i ett brev till det samordningsförbund som finns i Stockholm, STORSTHLM, att söka samordna tillämpningen. Ytterst handlar det om vad regeringen beslutar. Idag saknas en seriös riktlinje åtföljd av ekonomiskt ansvar. Upp till bevis!

Överför inte kostnader som är statliga på kommunerna! Och överför inte en inhuman flyktingfråga på enskilda kommunala företrädare och nämnder.