• Etiskt kött-vad är det?

LRF i Upplands-Bro bjöd på en visning av Sveriges enda mobila slakteri. Företaget som driver slakteriet heter Hälsingestintan och reser genom i stort sett hela landet och genomför slakt av nötkreatur. Nu hade man parkerat de två långtradarna på Broängarna och slaktandet var klart när vi kom. Kvar i en hage låg två kossor som klarat sig från slakt tack vare en sent upptäckt infektion mellan klövarna som genast krävde antibiotikabehandling. De tjugotvåmånader gamla djuren får nog lägga till ett halvår innan det är dags igen. Visst far det både den ena och andra tanken genom huvudet när man kommer nära detta skede av processen som ska förse kyldiskarna och oss med god mat.

På min fråga om vad begreppet etiskt kött står för, fick jag svaret att andra slakterier kräver att djuren transporteras upp till två dygn för att komma till slakteriet medan det mobila slakteriet genomför slakten intill hagen. Alltså inget onödigt lidande!

Dagen avslutades med en visning av den nyöppnade gårdsbutiken i Kvarnibble. Två stora frysar med flertalet köttprodukter från bönder i närområdet och därtill sylt, must och honung mm från bygden.

Tack till LRF som ordnat denna andra resa och visning av kommunens bönders vardag. Även om det inte är den näring som inbringar mest intäkter så är den kanske vår viktigaste näring för att må bra! Den kallas den areella näringen när det är dags att formulera kommunala planeringsdokument såsom översiktsplaner och liknande.