• Falskt löfte från SL

Vid samrådsmötet igår förmiddag mellan SL/trafiknämnden och Upplands-Bro kommun kom SL med den fantastiska nyheten att Bro och Bålsta skulle få kvartstrafik och Kungsängen tiominuterstrafik under högtrafiktid ( kl 06-09 och 15-18). Det var en handfull tjänstemän och tre politiker från SL som stod bakom det utlovade.

Vi mottog beskedet med stor glädje och spred det vidare. Delad glädje är som bekant dubbel glädje!

På eftermiddagen kom en rättelse på mailen. Det blir fler tåg men inte det som utlovats och ej heller på de tider som utlovats. En riktig kalldusch!

Jag har nu sovit på saken och är fortfarande förundrad. Hur kunde detta ske. Hade man inte läst på? Hade man inte förstått? Hur fungerar den interna kunskapsöverföringen?

Jag blir faktiskt inte klok på detta trots min erfarenhet som tidigare ordförande i en av SL:s regionstyrelser med många genomförda samråd. Aldrig tidigare har jag minne av att en så graverande felaktig information getts. Dessutom en nyhet som blev mötets största och viktigaste punkt????

Att SL ska öka trafikutbudet är en mycket bra nyhet men hamnar nu i dunklet bakom det tomma löftet. Det är en bragd i sig att lyckas vända något så positivt till det negativa. En officiell ursäkt vore inte fel!

Det viktigaste vore ändå att SL tog kommunens initiativ om vändspår på allvar så att kvartstrafiken blir möjlig.