• Gott Nytt År!

Jag vill önska Dig ett Gott Nytt 2018.

När vi summerar året som gått kan vi se att vårt arbete i kommunen varit värt mödan. Vi har antagit nya bostadsplaner i en takt som är unik för Upplands-Bro. Vi har betygsatts av företagarna på topplats i landet och sett många nya företag etablera sin verksamhet här med många nya arbetstillfällen.

Vi utlovades kvartstrafik till Bro av SL vilket visade sig vara en riktig groda. Nu väntar vi på deras kompensation. I mars träffar vi Trafikverket som ansvarar för såväl vägar som järnvägsspår och Bro station. Vår övertygelse att få vändspår i Bro och rymligare station kommer att framföras till dem.

I början på 2018 kommer Trädgårdsstadens etapp 1 att påbörjas. Ny förskola, ny skola, nytt äldreboende och åtta hundra nya bostäder jämte verksamhetslokaler kommer att växa fram.

Vid Lillsjön växer ett nytt äldreboende fram och vid Vattentornet i Kungsängen byggs bostäder och verksamhetslokaler i så rask takt att vägbyggarna halkat efter!!!

Ett spännande år väntar med ett nytt Riksdags-, Landstings- och Kommunval i september. Ett år olikt de flesta!

Nu har jag inte nämnt den stora utmaningen vi har med ungdomskriminalitet, vardagsbrott och grövre kriminalitet. Eftersom vi redan har kungjort en rad åtgärder som kommer att märkas efter årsskiftet med bl.a kameror, väktare, ordningsvakter, bättre belysning och ett ungdomens hus med relationsskapande inriktning och personal så hoppas vi kunna ge det bidrag en kommun kan ge när ordningsmakten inte fungerar på topp. De poliser som finns och arbetar i vår kommun gör ett beundransvärt och uppskattat jobb. Men bristen på poliser är tillsammans med deras omorganisations effekter till stort men för vår kommun. Detta har vi i ett brev framfört från samtliga partier och riktat till dem som har till ansvar att förbättra bristen på poliser, synliga i vår kommun. Regeringen och regionpolischefen!

Som Du ser så finns mycket som kräver en stabil kommunledning under hela kommande år och tiden därefter. För det krävs förmågan att kunna samverka!