• Hur kan KD och S samarbeta?

Jag fick frågan i rubriken av en moderat lokalt välkänd bloggare. Mitt svar var krasst. Moderaterna gjorde ett av sina sämsta val 2014. Backade tre mandat och Alliansen blev mindre än de rödgröna.
    Efter några dagar kom frågan från S/Camilla Janson om att träffas och förutsättningslöst prata om att eventuellt styra tillsammans med dem , MP och C.
    Det var långt ifrån självklart. Tuffa förhandlingar påbörjades och samarbetet kom igång.
    Nu efter drygt tre års samarbete kan vi summera vad vi åstadkommit. Vi kan också konstatera att vi fortfarande är vänner trots många tuffa utmaningar på vägen. Vi kan också se att vi fattat många för kommunens invånare bra beslut i en tid som varit utmanande för alla kommuner. Flyktingmottagande och ökad otrygghet har blandats med kraftig utveckling av nya bostäder och nya stora företagsetableringar. Ökad valfrihet i äldreomsorgen och avtal med Engelska skolan som huvudman för den nya skolan i Bro. Bara några exempel på hur några av utmaningarna fått lysande resultat.

Inför det stundande valet går KD till val på de idéer som är grunden för vårt parti. Om väljarna ger oss mindre stöd än 51% så kommer vi att söka samarbete med andra. Främst med de som bejakar våra idéer och aldrig med de som motarbetar dem. Det är vad våra väljare har rätt att kräva av oss.

När Du har en timme över rekommenderar jag en titt på SKL videon. Det är blocköverskridande debatt om Oheliga allianser från i onsdags 18 april 2018, mellan Amanda Agestav (KD) Västerås, Camilla Janson (S) Upplands-Bro och centerns KSO från Östhammar. Inslaget bygger på en rapport som tagits fram av Linköpings Universitet.