• Ingen insynsplats för småpartier

Motionen från vänsterpartiet att inrätta insynsplats i samtliga nämnder för småpartier fick inte stöd av kommunstyrelsen. Nu ska frågan vidare till kommunfullmäktige för ställningstagande och sannolikt debatt om densamma.

Frågan är inte ny! Redan i slutet på åttiotalet infördes insynsplats för samtliga partier i kommunfullmäktige som saknade en ledamots- eller ersättarplats i kommunstyrelsen. Däremot har detta aldrig gällt samtliga nämnder.

kf-publikFör att få inflytande genom representation i en nämnd eller styrelse krävs mellan tre till fem mandat för att på egen styrka få en ordinarie och en ersättarplats. Antalet mandat som krävs beror på hur stor nämnden är och hur många platser som finns att fördela. Enkelt uttryckt: en stor nämnd med många ledamöter kräver färre mandat än en liten nämnd. I Upplands-Bro är kommunstyrelsen störst med tretton ordinarie platser (lika många ersättarplatser) och Bygg och Miljönämnden är minst med endast sju platser.

Politik kräver samarbete partierna för att över huvud taget få effektivt inflytande. Litet som stort! Därför är en valteknisk samverkan helt avgörande och samtidigt en möjlighet till inflytande. Och valteknisk överenskommelse är det som kommunallagen medger och som nyttjas i alla politiska församlingar. Det innebär att samverkande partier slår ihop sina vunna mandat och sedan inom sig fördelar platserna i nämnder och styrelser. De små partier som står utanför någon som helst samverkan kan då få problem. Framförallt gäller det den utveckling vi nu ser i hela landet med större behov av blocköverskridande samverkan.

Detta är förstås en demokratifråga som behöver diskuteras vidare inför kommande mandatperioder. Vi är många partier som balanserar vid scenariot att stå utanför inflytande i nämnd eller styrelse av egen kraft. I vissa fall finns ingen att samarbeta med av egen eller annans vilja. Det kan därför vara klokt att pröva frågan i en beredning där valet inte är känt utan principfrågan avgörande.