• Inte en dag till!

I det senaste numret av tidningen Mitt I uttalar sig en av de sju boende Asylflyktingarna på Björknäs camping. Tidningen citerar missnöjet med ” inte en dag till” och beskriver olägenheterna.

När Sverige drabbades av en anstormning av flyktingar för ett år sedan togs Björknäs camping i bruk av migrationsverket med målet två hundra boende. Ganska kort tid därefter var de tvungna att revidera antalet och flytta flyktingar därifrån då bristerna var allt för stora. Barnfamiljer flyttades först. I sammanhanget är det viktigt att ha med den kaotiska situation som då rådde i stora delar av landet med tältläger och brist på vettigt boende. Det handlade då om att göra det bästa man kunde i en svår situation. Alternativet var så mycket sämre.

När sedan migrationsverket och Björknäs camping avslutade sitt samarbete och trycket på akut flyktingmottagande drastiskt minskade så stod vår kommun för arbetsuppgiften att ta emot ensamkommande flyktingbarn och kvoterade flyktingar. Eftersom campinganläggningen fungerar väl sommartid så gjordes en uppgörelse, denna gång mellan kommunen och Campingen om ett tjugotal flyktingar. Detta var en temporär lösning. Det är om denna temporära lösning Mitt I beskriver. Vi känner inte alls igen den beskrivningen med de rapporter vi i kommunledningen har tillgång till och beklagar den oro kring problemställningen som nu saluteras ut i samhället.

Sverigedemokraterna är inte sena med att i sociala medier inkompetensförklara alla som har beröring med att lösa flyktingfrågorna. De använder överord och syftet måste enbart vara att spä på oron för egen vinning. Så fungerar missnöjesmarknaden!

Jag beklagar detta inte minst med tanke på det arbete som ligger framför och som kräver stor tolerans från oss beslutsfattare och ännu mer från den allmänhet som kommer få flyktingboende i sin närhet. Integration kräver tolerans och öppenhet. Allt för många krafter verkar för motsatsen och får sin näring i ett ”Viochdomsamhälle”.

Nu söker vi de bästa lösningarna på svåra arbetsuppgifter. För att lyckas krävs att de goda krafter som finns hjälps åt!