• Kampanj eller samhällskritisk journalistik

Kalla fakta visar i kväll ett reportage om en misslyckad friskola. Det tragiska exemplet gäller Conrad 8 år med särskilda behov som inte tillgodoses. För det har skolan rätteligen drabbats av 300 tkr i vite. Skolans VD tar ut fem miljoner i vinst men anser Conrad vara för dyr. Det är klart att det inte går att försvara. Och bristerna från skolledningen i mediakommunikation eller i kommunikation med föräldrarna framstår som minst lika bristfälliga som övriga tillkortakommanden. Friskolorna drabbas som grupp av ett mycket tungt sänke!

När det gäller barn med särskilda behov i förskola och skola så är det hjärtskärande varje gång ett misslyckande sker. Jag kan som kommunpolitiker i en koalition som består av partier från bägge block lova att det hamnar alltid högt i våra prioriteringsdiskussioner. Alltid!  Ändå misslyckas vi och hela landet. Enligt skolverket misslyckas fyra av fem fall i hela landet.

Jag välkomnar reportaget om Conrad och hoppas på ett nästa reportage om honom som beskriver den bästa lösningen för hans skolgång. Om friskolan det berör är värd en andra chans avgör förstås föräldrarna och i det större perspektivet kommunen/ skolverket. Jag är tveksam.

Men! Det går inte att komma ifrån den andra delen av reportaget. Varför är det oftast privata huvudmän i omsorg och skola som blir reportage trots att misslyckandena är generella.

Att regeringspartiet i närtid har en kongress där frågan om vinster i välfärden blir en het potatis kan förstås vara en slump. Likaså att regeringen i närtid avser ta ställning till Reepalus vinstförbudsutredning. Jag vågar lova att Conradreportaget kommer utgöra exempel i alla de avgörande debatter om vinster i välfärden som nu väntar.  Det vore dock inte rättvist mot alla de seriösa huvudmän som gör allt för att leva upp till högsta kvalitet.

Tyvärr kan även detta vara ett exempel på hur ett bra reportage om en brist som behöver belysas för att med den stora uppmärksamheten rättas till, också får en politisk kantring till vänster, av bara farten. Kanske passar det redaktionen. Det går förstås inte att bevisa men inte heller att bortse från.

Fem miljoner är mycket pengar!