• Kaos i riket

Nog måste man fundera på det kaos som uppstått i vårt land med anledning av haveriet med transportstyrelsen.

Jag har på lagomt avstånd följt det hela och förvånats över den eskalerande utvecklingen.

när mörkklädda reportrar inväntade statsministerns presskonferens igår så var stämningen uppskruvad till den mest ödesmättade.

Jag delar upp den tragiska hanteringen i tre delar.

1. Transportstyrelsens olagliga hantering.

2. Regeringsföreträdarnas hantering.

3. Oppositionens hantering.

Den första punkten avslöjar både olaglig hantering och utdragen påföljdsprocess från inblandade. KU kommer förhoppningsvis ge mer utförligt svar på om det funnits underlåtenhet att agera eller brist på information för att kunna agera. Just nu spekuleras med det som framkommit hittills och tyvärr så framstår mycket som osannolikt och därför lämnas fältet ganska fritt för just spekulation.

Den andra punkten har redan krävt två ministrars avgång och det med rätta. Detta borde förstås statsministern ha tagit eget initiativ till tidigare med tanke på deras brister på agerande. Statsministerns osynlighet i början av nyheten om haveriet förvärrade skadan väsentligt. Från hanterbart haveri till kaos i riket!

Den tredje punkten är enligt min sommarbetraktelse trist men nödvändig. Det är oppositionens skyldighet att agera när det fattas kort på bordet och initiativkraften från statsministern brister. Men det är trist att medias rapportering genast handlar om politiskt taktiserande och politiska vinster. Om det ligger något i det synsättet så har den tragiska händelsen avslöjat fler brister än bara statsministerns och ett par statsråds brister. Då har politiken tagit många steg bakåt och landet förlorat mer än det transportstyrelsen kan lastas för.