• Kommunstyrelsen oenig

Det hör till politikens vardag att vara oenig i de beslut som fattas i bland annat kommunstyrelsen. Igår var inget undantag.

Ett exempel är detaljplanen för Ringvägen i Kungsängen. Majoriteten bestående av KD, C, MP och S har ett särskilt ansvar att fullfölja ingångna och avtal och processer och endast undantagsvis avvika genom återremiss eller bordläggning. Det finns i processerna gott om tillfällen att tydligt markera behov av förändringar i framtagna planer. Det har samtliga politiska partier och allmänheten vid exempelvis samrådsmöten möjlighet att göra med skriftliga kommentarer.

Vi beslutade om återremiss med två direktiv. Se över höghusets höjd och bullernivåerna.

Av det skälet är det avslöjande när en kovändning föreslås vid det sista beslutstillfället och dessutom läggs fram vid sittande bord. Så gjorde moderaterna och liberalerna igår trots att de själva varit med att driva fram planen under förra mandatperioden. Deras återremisskrav omfattade bakläxa på hela planen!!! Hur SD gjorde kommenterar jag inte eftersom de alltid är emot allt. Det är förstås varken ansvarigt eller seriöst i ett längre perspektiv. Bara kaosskapande!

Olyckligt i vår kommun att traditionellt ansvarstagande partiers företrädare agerar så i vår kommun där expansionen är stark och respekten för de politiska företrädarnas seriositet avläses av såväl byggherrar som kommunens anställda som lagt ner åtskilliga timmar på framtagande av planerna. En yrkesgrupp som dessutom är starkt efterfrågad i regionen.

Min analys är att partiegoism gått före kommunens bästa. Att det mindre seriösa partiet på stark frammarsch flåsar andra partier i nacken. Kedjan av oro skapar en populism som är skadlig för samhället. En lärdom vi kan ta från politikens utveckling i större frågor och sammanhang än den jag nu beskrivit, men sambanden är tyvärr likartade.

Så här kan vi inte ha det!