• Olämpligt SD uppträdande

Sverigedemokraten Eskil Berglund framförde i kommunfullmäktige i Upplands-Bro den 18/11 2015 att han ansåg det olämpligt att utse Marianne Kjellberg som borgerlig begravningsförrättare om hon ”som han hört” var baptist och kristen. Övertramp och strider både mot svensk grundlag och FN deklaration om människors lika värde. Man kan förvänta sig att en partiföreträdare inte diskriminerar någon på grund av sin tro, hudfärg eller sexuell läggning. Religionsfriheten är viktig att försvara i alla sammanhang och när den kränks är det viktigt att särskilt uppmärksamma. Alla människor har religionsfrihet, det är med andra ord en mänsklig rättighet och även en grundförutsättning för demokrati. Religionsfriheten innebär också en frihet att stå utanför en religiös åskådning. Religionsfriheten är upptagen bland annat i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, i FN:s konvention om de medborgerliga och politiska rättigheterna, Europakonventionen samt i den svenska grundlagen. När det sedan visade sig att Marianne Kjellberg inte var baptist hade Eskil Berglund (SD) inget emot henne som valbar.

En borgerlig förrättning har kravet att vara utan religiösa inslag och inte vad förrättaren har för politisk eller religiös uppfattning. Det borde SD-ledaren veta.