• Ordningsvakter lyder under Polismyndigheten

Trygghetsfrågorna överöser oss dagligen med nya beskrivningar om kriminella händelser som inte hinns med av ordningsmakten. Vi har för få poliser! Om drygt två år har vi flera! Det anses täcka den numerär som satts upp som lämplig. Men hur gör vi fram till dess? Vad händer om polisförbundets debattartikel blir verklighet?  Mer än varannan polis funderar på att sluta, skriver Lena Nitz och Stefan Eklund från polisförbundet i Aftonbladet debatt idag: Ska de politiska löftena om fler poliser blir verklighet krävs satsningar på polisen. Det är en nationell angelägenhet av största strategiska vikt, som dessutom har folkets stöd. En ny undersökning från Novus visar att poliser är den yrkesgrupp som flest anser bör få högre löner. Drygt tre av tio (31 procent) uppgav att just polisers löner bör höjas.Det krävs satsningar för att ge Sveriges poliser en lön som står i proportion till det ansvar och de risker som följer med yrket. Det måste löna sig att arbeta för ett tryggt Sverige.

Vi som har fått väljarnas förtroende att leda en kommun kan inte vänta. Vi måste fylla bristen som ordningsmakten ger oss med de lösningar som står oss till buds. Då finns i ordnade former att välja på ordningsvakter eller väktare. Skillnaden dem emellan beskrivs på polisens hemsida: Ordningsvakter medverkar till att upprätthålla allmän ordning och har lydnads- och rapporteringsplikt till polisen, som utbildar, förordnar och sköter tillsynen av ordningsvakter. Ordningsvakter har begränsade polisiära befogenheter och får omhänderta personer som är berusade eller uppträder störande på allmän plats. Ordningsvakter lyder under Polismyndigheten och är skyldiga att lyda polisens order som rör tjänsten som ordningsvakt. Ordningsvakter har rapporteringsskyldighet gentemot polisen och ska lämna rapport när de får kännedom om brott. Om polisen upptäcker att en ordningsvakt brutit mot kravet på laglydnad och lämplighet får myndigheten återkalla förordnandet. Kravet på laglydnad är högt.

Till skillnad från ordningsvakter får väktare bara ingripa på samma sätt som vem som helst i samhället, så kallat envarsgripande. Det handlar om att gripa den som har begått brott, som kan straffas med fängelse, och påträffas på bar gärning eller flyende fot. Länsstyrelsen är ansvarig myndighet för bevakningsföretag och väktare.

Polis, ordningsvakt eller väktare kan inte återskapa ordning och trygghet på egen hand. Men det kan inte heller fältassistenter eller vuxenvandringar eller Fryshuset.

I brist på och i väntan på närvarande och synliga poliser måste därför kommunen, företagarna och de kommunala och privata bostadsbolagen täcka upp den kompetens som polisen skulle bidra med men inte klarar. Därför blir satsningar på väktare och ordningsvakter lika självklara som de relationskapande åtgärderna. Det är inte antingen eller utan både och! Antingen vi önskar det eller ej!