• På frukten ska trädet kännas

Det är knepigt att vara med i ett parti som åker berg och dalbana i mellanvalsperioderna. Ibland en bra bit under riksdagsspärren och ibland över. Så har det alltid varit säger vi som varit med en tid, men det är trots allt en påverkande faktor i det dagliga politiska arbetet och utsätter sammanhållningen för påfrestningar ideligen. Det ger utrymme för solospelare som ”sitter inne” med de snabba lösningarna och utmanar den valda ledarorganisationen så snart den blivit vald och inte bums levererar positiva opinionssiffror.

Jag är förstås inget undantag när det gäller kritikerskaran, men har ändå fått lära mig att uthållighet är en starkt bidragande faktor till måluppfyllelse.

Egentligen återspeglar otåligheten till stor del den politiska turbulens som finns i många länder. Snabba svar på svåra frågor vinner stor framgång med en form av politisk ”baksmälla” strax efter genomförda val. Solospelare ställs mot lagspelare och demokratiska processer blir trygghetens och välståndets fiende.

I vårt parti har alltid etiketten vänster eller höger klistrats på meningsmotståndare. Aldrig tidigare har något av begreppen använts så starkt för att nå egen framgång, vad jag kan minnas.

När vår meste partiledare, Alf Svensson, valdes fanns det de som ansåg honom vara till vänster. Med facit i hand har han och partiet oftare beskyllts för det motsatta.

Jag har förfärats under senare år när motsättningarna i ungdomsförbundet stått mellan högerfalang och vänsterfalang i syfte att samlas för eller mot en kandidat till ordförandepost eller presidium. Nu har den kulturen flyttat in i moderpartiet och begreppet höger fått en stark och visionär betydelse.

Allt mer sällan talas om vår unika värdegrund. Det är de snabba svaren som ibland saknar igenkänning.” På frukten ska trädet kännas” är ett gammalt citat som är värt att meditera över tycker jag. Och det gäller inte bara mig!

Kristdemokraterna har en plats att fylla i svensk politik . Men det förutsätter att väljarna kan lita på oss och känna igen oss. Behovet har nog aldrig varit större!